سوالات متداول درباره برگزاری کلاس آنلاین

رامونا امیری 02 مهر 1399 ۰ دیدگاه

کلاس آنلاین یک فناوری بسیار کاربردی جهت یادگیری ارزان و سریع‌تر شما است. اولین مرحله برای برگزاری کلاس آنلاین انتخاب یک پلتفرم  مناسب است. منظور ما از پلتفرم کلاس آنلاین، نرم افزاری است که بر روی سرور نصب خواهد شد و با کمک سرویس دهنده‌های آموزش مجازی قادر به برگزاری کلاس آنلاین، وبینار و جلسات خواهید بود. در صورتی که قصد دارید یک پلتفرم بی‌نقص برای برگزاری کلاس آنلاین خود انتخاب کنید Adobe Connect و BigBlueButton گزینه‌های مناسبی هستند. در این مقاله ما به سوالات شما در رابطه با نحوه کار با این دو پلتفرم و امکانات آن می‌پردازیم.

پلتفرم کلاس آنلاین

 ادوبی کانکت Adobe Connect

پلتفرم Adobe Connect جهت برگزاری وب کنفرانس (وبینار)، جلسات آنلاین تحت وب و کلاس آنلاین به‌کار گرفته می‌شود که فراتر از به اشتراک گذاری صفحه نمایش‌، امکان همکاری بسیار موثر و همچنین ارتباط با همکاران، شرکا و مشتریان را در هر زمان و هر مکان و توسط هر وسیله‌ای امکان‌پذیر می‌سازد. در عین حال این پلتفرم یکی از کارآمدترین ابزارهای موجود برای آموزش الکترونیک و از راه دور است که در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز معتبر جهان در حال استفاده است.

بیگ بلو باتن  BigBlueButton

پلتفرم بیگ بلو باتن یکی از نرم افزارهای محبوب برگزاری کلاس آنلاین است. مهم‌ترین ویژگی که باعث محبوبیت این پلتفرم شده است، تحت وب بودن آن است. به این صورت که کاربران برای شرکت در کلاس آنلاین نیازی به نصب برنامه‌های جانبی ندارند. کاربر یا استاد می‌تواند صرفاً با یک لینک و توسط مرورگر در کلاس آنلاین شرکت کند.

راهنمای برگزاری کلاس آنلاین

بسیاری از کاربران به‌هنگام راه اندازی کلاس آنلاین با هر یک از پلتفرم‌های ادوبی کانکت یا بیگ بلو باتن با سوالاتی مواجه می‌شوند که ما در این مقاله سعی کردیم به مهم‌ترین آنها بپردازیم. با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از مراکز آموزشی مانند مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی بهترین گزینه برای ادامه آموزش‌ها برگزاری وبینار و کلاس‌های آنلاین است. دیتاسنتر سینداد، به‌منظور حمایت از موضوع آموزش و فراهم کردن شرایط مناسب برای برگزاری کلاس‌های آنلاین، خدمات راه‌اندازی و پشتیبانی این کلاس‌ها را به‌صورت حرفه‌ای و متناسب با نیازهای شما ارائه می‌دهد.

۱) برای برگزاری کلاس آنلاین داشتن دامنه اختصاصی ضرورت دارد؟

 Adobe Connect: برای دسترسی به کلاس آنلاین داشتن یک URL یا لینک جهت ورود به کلاس ضروری است. بنابراین پلتفرم ادوبی کانکت نیاز به یک دامنه اختصاصی دارد.

سوالات متداول درباره برگزاری کلاس آنلاین

BigBlueButton: در این پلتفرم برای دسترسی به کلاس آنلاین داشتن یک URL  یا لینک جهت ورود به کلاس ضروری است. بنابراین پلتفرم بیگ بلو باتن نیاز به یک دامنه اختصاصی دارد.

پلتفرم کلاس آنلاین

۲) آیا کلاس های آنلاین امکان حضور و غیاب دارند؟

Adobe Connect: در کلاس‌های آنلاین ادوبی کانکت امکان حضور غیاب وجود دارد. درگزارش‌های کلاس ادوبی کانکت جزئیاتی درباره نحوه استفاده از کلاس‌های مجازی در طول زمان ارائه داده می‌شود. در این گزارش‌ها اسامی شرکت کنندگان‌، تاریخ ثبت نام آنها‌، گزارش حضور در کلاس درس، مدت زمان کلاس، تعداد کل حاضران و زمان ورود و خروج مشاهده می‌شود.

BigBlueButton: در این پلتفرم امکان حضور و غیاب شرکت کنندگان وجود دارد. با استفاده از پلتفرم BigBlueButton به سادگی می‌توانید گزارش حضور و غیاب کلاس‌های خود را به‌صورت زنده مشاهده کنید. همچنین با توجه به اینکه این گزارش حضور و غیاب به صورت ماهانه در دیتابیس ذخیره می‌شود، امکان دسترسی به آنها در هر زمان ممکن است. این گزارشات شامل زمان ورود و خروج شرکت کنندگان، ساعات حضور در کلاس، وضعیت کلاس‌ها و میزان استفاده کاربران از امکانات کلاس مانند صدا و تصویر است.

راه اندازی کلاس آنلاین

۳) آیا کاربران کلاس های آنلاین می توانند با نام کاربری و رمز عبور وارد شوند؟

Adobe Connect: در پلتفرم ادوبی کانکت برای هر شخصی نام کاربری و رمز عبور مختص به خودش داده می‌شود. برای حضور در کلاس‌ها کافی است لینک اختصاصی کلاس مجازی را از برگزار کنندگان کلاس‌ها دریافت کنید و با ورود به لینک در کلاس آنلاین شرکت کنید. دانشجویان‌، مدرسان و سخنرانان قادر هستند هر کدام با اکانت کاربری خود در کلاس حضور پیدا کنند.

برگزاری کلاس آنلاین

BigBlueButton: برای حضور در کلاس‌ها کافی است لینک اختصاصی کلاس مجازی را از برگزار کنندگان کلاس‌ها دریافت کنید و با مراجعه به لینک در کلاس شرکت کنید. مدرسان و سخنرانان نیز با اطلاعات کاربری خود در کلاس حضور خواهند داشت. در پلتفرم کلاس آنلاین بیگ بلو باتن برای هر شخصی نام کاربری و رمز عبور مختص به خودش داده می‌شود.

برگزاری کلاس آنلاین

۴) آیا استاد می تواند در کلاس آنلاین به کاربران دسترسی میکروفون و وبکم بدهد؟

Adobe Connect: فعال کردن دسترسی وبکم و میکروفون برای همه شرکت کنندگان در ادوبی کانکت وجود دارد. یعنی استاد اجازه دارد برای دانشجویان دسترسی وبکم و میکروفون را فعال یا غیر فعال کند. کلیه وبکم‌هایی که توسط سیستم عامل‌های مختلف شناخته می‌شوند در پلتفرم ادوبی کانکت کارایی لازم را دارند.

راه اندازی کلاس آنلاین

BigBlueButton: یکی از امکانات کلاس آنلاین بیگ بلوباتن داشتن ارتباط تصویری دانشجو و استاد است. این ارتباط باعث تمرکز بهتر مدرس و دانشجویان می‌شود. استاد امکان فعال و غیر فعال کردن تنظیمات صوت و تصویر را در این پلتفرم دارد. علاوه بر این کاربر قادر خواهد بود کیفیت تصویر را تنظیم کند به طوری که اگر اینترنت کاربر قوی نباشد کیفیت تصویر وبکم به بهینه‌ترین حالت تبدیل شود.

پلتفرم کلاس آنلاین

۵) برای برگزاری کلاس آنلاین چند وبکم می توان استفاده کرد؟

Adobe Connect: این پلتفرم به ارائه دهندگان این امکان را می‌دهد تا ویدیو وبکم را با شرکت کنندگان به اشتراک بگذارند تا جلسات مجازی را جذاب و مفیدتر کنند. ادوبی کانکت از تعداد زیادی وبکم برای اشتراک گذاری ویدیو پشتیبانی می‌کند که البته امکانات و کانفیگ سرور تعیین کننده تعداد وبکم در هر سرور است.

 

BigBlueButton: در این پلتفرم امکانات سروری که قرار است در آن کلاس مجازی برگزار ‌شود، تعیین کننده تعداد وب کم خواهد بود، که قاعدتاً امکانات سرور نقش تعیین کننده‌ای در تعداد وبکم خواهد داشت.

۶) آیا می توان کلاس آنلاین را به مودل و کارسنج وصل کرد؟

Adobe Connect: پلتفرم ادوبی کانکت امکان اتصال به سامانه کارسنج (سیستم جامع مدرسه) و مودل را دارد، به‌طوری که از طریق این سامانه‌ها امکان شرکت در کلاس‌های آنلاین ادوبی کانکت وجود دارد.


BigBlueButton: در صورتی که در این پلتفرم برای مدیریت کلاس‌های مجازی نیاز به پرتال پیشرفته دارید، یا اینکه در گذشته تجربه استفاده از پرتال آموزشی مودل را داشتید و تمایل دارید برای آموزش آنلاین خود هم از همین سیستم استفاده کنید، بیگ بلو باتن این امکان را به شما می‌دهد تا با اتصال به مودل، دسترسی کاملی برای مدیریت کلاس‌ها و دانشجویان خود داشته باشید. همچنین پلتفرم bigbluebutton امکان اتصال به سامانه کارسنج (سیستم جامع مدرسه) را دارد، طوری که از طریق این سامانه آموزشی امکان شرکت در کلاس‌های آنلاین بیگ بلو باتن برای شما میسر می‌شود.

۷) آیا سرویس ساعتی برگزاری کلاس آنلاین نیز ارائه می شود؟

Adobe Connect: امکان ارائه سرویس ساعتی ادوبی کانکت در شرکت سینداد وجود ندارد، سینداد امکانات ارائه کلاس مجازی را به‌صورت ماهانه به کاربران ارائه می‌دهد.

 

BigBlueButton: امکان ارائه سرویس ساعتی بیگ بلو باتن در شرکت سینداد وجود ندارد، سینداد امکانات راه اندازی کلاس مجازی را به‌صورت ماهانه به کاربران ارائه می‌دهد.

۸) برای برگزاری کلاس آنلاین باید برنامه خاصی نصب شود؟

Adobe Connect: این پلتفرم چندین روش برای شرکت در جلسات از راه دور را ارائه می‌دهد. که برای شرکت در این جلسات می‌توانید از یک برنامه نصبی ادوبی کانکت برای دسک تاپ با سیستم عامل ویندوز یا Mac و همچنین برای تلفن همراه Android یا iOS استفاده کنید.

 

BigBlueButton: در این پلتفرم ورود به کلاس یا جلسات آنلاین در تمامی دستگاه‌ها اعم از کامپیوتر، موبایل، تبلت با هر سیستم عاملی به سادگی و از طریق تمامی مرورگرها انجام می‌شود، بنابراین هیچ نیازی به نصب برنامه نیست.

۹) اینترنت مناسب برای برگزاری کلاس های آنلاین چگونه است؟

Adobe Connect: یکی از مزایای ادوبی کانکت قابلیت کارکرد در سرعت‌های بسیار پایین است تا جایی که شرکت کنندگان حتی با اینترنت dial-up نیز می‌توانند در جلسات شرکت کنند. اما توجه داشته باشید پهنای باند مورد نیاز ارتباط مستقیم با محتوای به اشتراک گذاشته شده در جلسات دارد. پیشنهاد ما اینترنتی با سرعت حداقل ۲۵۶kbps برای شرکت کنندگان و ۵۱۲kbps برای سخنرانان (میزبان) است.

 

BigBlueButton: اگر سرعت آپلود اینترنت شما برای هر کاربر یک مگابایت برثانیه است و سرعت آن ثابت و بدون نوسان است شما می‌توانید به‌راحتی یک وبینار برگزار کنید و یا در یک کلاس آنلاین شرکت کنید.

۱۰) امکان برگزاری کلاس آنلاین با مرورگر وجود دارد؟

Adobe Connect: اگر تمایل دارید که از مرورگر خود وارد کلاس آنلاین این پلتفرم شوید کافی است پس از نصب افزونه  ,Adobe Flash Player توسط مرورگر خود وارد کلاس‌های مجازی ادوبی شوید.

 

BigBlueButton: بیگ بلوباتن نرم افزاری است که بدون نیاز به نصب اپلیکیشن، و کاملاً تحت وب کلاس مجازی برگزار می‌کند. دروازه ورود شما به کلاس مجازی تنها یک لینک است که از طریق مرورگرهای رایج مانند کروم، سافاری و موزیلا و غیره به راحتی وارد کلاس می‌شوید.

۱۱) چگونه فایل های مورد نیاز کلاس های آنلاین را آپلود کنیم؟

 Adobe Connect: شما می‌توانید هر فایلی را با یکی از فرمت‌های  ppt, *.pptx, *.flv, *.swf, *.pdf, *.gif, *.jpg, *.png *.mp3, *.html  در کلاس آنلاین آپلود کنید.

راهنمای یرگزاری کلاس آنلاین

همان طور که در تصویر زیر مشخص است، منوی مثلثی در باکس مشکی Share My Screen را کلیک کنید.

راهنمای یرگزاری کلاس آنلاین

سپس گزینه Share Document را مشاهده خواهید کرد، که امکان آپلود انواع فایل‌ها را برای شما امکان پذیر کرده است. بر روی این گزینه کلیلک کنید.

راهنمای یرگزاری کلاس آنلاین

همانند تصویر زیر ابتدا گزینه Upload Files را کلیک کنید که لیست فایل‌های share شده قبلی را مشاهده خواهید کرد‌، مرحله بعد گزینه Browse My Computer را کلیک کنید و فایل مورد نظر خود را از کامپیوتر انتخاب و آپلود کنید.

برگزاری کلاس آنلاین

BigBlueButton: فایل‌ها می‌توانند به صورت پی دی اف، پاورپوینت، تصویر و غیره باشند شرکت کنندگان می‌توانند در هر زمان فایل‌های مورد نظرخود را بر روی صفحه با سایر کاربران به اشتراک بگذارند. برای آپلود فایل‌ها مطابق تصویر زیر ابتدا منو سمت چپ را کلیک کرده، سپس گزینه Upload a presentation را انتخاب کنید.

برگزاری کلاس آنلاین

در مرحله بعد فضایی جهت آپلود فایل‌ها ظاهر می‌شود که می‌توانید به‌راحتی با انتخاب فایل از کامپیوتر خود اقدام به بارگذاری آن کنید.

برگزاری کلاس آنلاین

۱۲) چگونه صفحه نمایش را با کاربران به اشتراک بگذاریم؟

 Adobe Connect: با استفاده از اشتراک گذاری دسکتاپ، شرکت کنندگان قادر خواهند بود برنامه‌ها و محتوای صفحه نمایش کامپیوتر خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. شرکت کنندگان می‌توانند تصویر، صدا یا متون آموزشی مانند پاورپوینت را به همراه صفحه کامپیوتر خود با سایرین به اشتراک بگذارند.

برگزاری کلاس آنلاین

همان طور که در تصویر مشخص است با زدن بر روی گزینه Share My Screen قادر خواهید بود دسکتاپ خود به همراه محتویات آن را به اشتراک بگذارید.

BigBlueButton: در این پلتفرم کاربران قادر هستند دسکتاپ و محتوای صفحه نمایش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. مانند تصویر زیر بر روی آیکون Screen Share که در پایین صفحه قرار گرفته است، کلیک کنید.

برگزاری کلاس آنلاین

در مرحله بعد با توجه به مرورگر خود می‌توانید هر یک از گزینه‌های Your Entire Screen یا Application Window یا Preferred Screen را انتخاب کنید، که البته هر کدام کارآیی خاص خود را در اشتراک صفحه نمایش دارد. پس از انتخاب هر یک از گزینه‌ها در آخر دگمه Share  را کلیک کنید.

برگزاری کلاس آنلاین
فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.