CDM چیست؟

supermod 28 آذر 1397 ۰ دیدگاه

در این مقاله قصد داریم تا ببینم CDM چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟ در مقالات قبل درباره‌ی سرویس بکاپ و مزایای استفاده از آن توضیحات مفصلی را ارائه دادیم. در سرویس بکاپ اصطلاحی تحت عنوان مدیریت کپی داده (CDM) مطرح می‌گردد که در این مقاله قصد داریم با آن آشنا شویم.

CDM چیست؟

CDM مخفف عبارت Copy data management بوده که به معنی روشی جهت کاهش ذخیره‌سازی داده‌ها از طریق حذف تکثیر داده‌های غیرضروری است.

نرم‌افزار بکاپ و سایر برنامه‌های سازمانی اغلب به‌صورت مستقل عمل کرده و چندین نسخه از داده‌های یکسان را ایجاد می‌کنند. نسخه‌های اضافی ایجادشده از داده‌های یکسان ممکن است باعث به هدر رفتن فضای مخزن و کاهش عملکرد شبکه شده و همچنین ذخیره‌سازی و دسترسی به داده‌های حساس را دشوارتر کند.

نرم‌افزار CDM می‌تواند با استفاده از کاهش تعداد فول بکاپ‌ها توسط مجازی‌سازی داده‌ از به وجود آمدن این مشکلات جلوگیری کند.

CDM چیست؟

CDM چگونه کار می‌کند؟

عملکرد اکثر نرم‌افزارهای مدیریت کپی داده توسط ایجاد یک فول کپی مجازی از داده است. هنگامی‌که تغییراتی در محیط تولید رخ می‌دهد، این نرم‌افزار یک snapshot از تغییرات ایجادشده تهیه‌کرده و آن را در بلوک مربوطه ذخیره می‌کند.

این مکانیسم باعث خواهد شد تا هیچ‌گونه نگرانی بابت محتویات نسخه بکاپ اولیه به وجود نیاید. کاهش تعداد فول کپی‌ها تأثیرات مثبتی بر هزینه خواهد داشت، چون فضای باارزش مخازن سرور با نسخه‌های غیرضروری گرفته نمی‌شود.

مدیریت کپی داده توسط مجازی‌سازی نرم‌افزار Actifio محبوب شد. Actifio اطلاعات را ثبت کرده و نسخه‌های مجازی نامحدودی را برای استفاده در زمان نیاز ایجاد می‌کند.

دلایل اهمیت مدیریت کپی داده

با افزایش ظرفیت مخزن، نیاز به مدیریت کپی داده نیز افزایش پیدا می‌کند. داده‌ها با نرخ ثابت رشد می‌کنند و کپی‌های غیرضروری فضای بیشتری از مخزن را به خود اختصاص می‌دهند. تعجبی ندارد که پس از مدتی، داده‌های ذخیره‌شده از کنترل خارج شوند. بنابراین با جلوگیری از کپی‌های غیرضروری می‌توان بهره‌وری را افزایش داد.

مخازن ذخیره‌سازی بسیار گران‌قیمت هستند و هرچه نسخه‌های غیرضروری بیشتر شوند، هزینه‌های شما هم بیشتر خواهند شد. بنابراین حذف کپی‌های غیرضروری به سازمان‌ها در کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری کمک خواهد کرد.

CDM چیست؟

CDM یا بکاپ؟

هرچند CDM ابزاری بسیار مؤثر در بکاپ است، اما نباید آن را به‌عنوان جایگزینی برای بکاپ سنتی در نظر بگیریم. در حقیقت CDM برای حفاظت از اطلاعات طراحی نشده و اساساً به‌منظور افزایش بهره‌وری مخازن ایجادشده است. درحالی‌که CDM می‌تواند داده‌ها را بازیابی کند، نمی‌تواند یک بکاپ صحیح از منابع داده تهیه کند.

از طرف دیگر snapshot هم در بکاپ سنتی و هم در CDM استفاده می‌شود و برخی از سازمان‌ها snapshot را جایگزین بکاپ می‌کنند.

شرکت‌های مختلفی نرم‌افزار CDM را ارائه می‌دهند که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به Actifio Inc., Catalogic Software, Cohesity Inc., Commvault Systems Inc., Delphix Corp و Rubrik Inc اشاره کرد.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.