دسترسی root در Ubuntu

supermod 27 فروردین 1397 ۰ دیدگاه

در این مقاله با دسترسی root در Ubuntu آشنا خواهیم شد و نحوه‌ی کار با آن را یاد خواهیم گرفت. بدین منظور ابتدا با اصطلاح دسترسی root آشنا خواهیم شد.

دسترسی root چیست؟

روت نام یا حساب کاربری است که به‌صورت پیش‌فرض دارای دسترسی به تمامی فرمان‌ها و فایل‌های سیستم‌عامل لینوکس دارد. کاربر روت دارای عنواین دیگری ازجمله حساب روت و سوپریوزر است. 

دسترسی root در ubuntu

۱- چگونه دسترسی root را در ubuntu فعال کنیم؟

با استفاده از فرمان (sudo -i) می‌توانیم دسترسی root را فعال کنیم. بعد از وارد کردن این دستور، سیستم‌عامل از شما یک پسورد به عنوان پسورد دسترسی root می‌خواهد که با اعطای پسورد این دسترسی فعال می‌گردد.

۲- چگونه رمز عبور root را تغییر دهیم؟

با استفاده از فرمان (sudo passwd root) می‌توانید رمز عبور جدید را برای روت ست کنید. برای انتخاب بهترین رمز عبور، می‌توانید مقاله‌ی اشتباهات رایج در انتخاب رمز عبور را مطالعه کنید. 

۳- چگونه دسترسی root را غیر فعال کنیم؟

با استفاده از فرمان (sudo passwd -l root) به راحتی دسترسی root غیر فعال می‌شود.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.