نصب OpenStack (راه‌اندازی سریع)

رضا جمالی 27 شهریور 1397 ۰ دیدگاه

در این مقاله نصب OpenStack را آموزش خواهیم داد.

OpenStack چیست؟

 «اوپن استک» (OpenStack)، یک پلت‌فرم نرم‌افزاری متن باز برای رایانش ابری است که توسط “Rackspace” و ناسا در ژوئیه ۲۰۱۰ طرح‌ریزی شد. هم‌اکنون بیش از ۵۰۰ شرکت از جمله IBM، فوجیتسو، اوراکل، یاهو، سیتریکس، دل، AMD، اینتل، کنونیکال، سوزه، اچ‌پی و سیسکو سیستمز و شرکت‌های بسیار دیگری به این پروژه پیوسته‌اند.

OpenStack یک پروژه رایانش ابری است که به تجهیز بستری متن باز و قابل دسترس در همه جا برای ابرهای شخصی و عمومی کمک می‌کند. این پروژه توسط “OpenStack Foundation” مدیریت می‌شود که یک بنیاد غیرانتفاعی است که در سپتامبر ۲۰۱۲ تأسیس شده است.

OpenStack به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند ماشین‌های مجازی و دیگر نمونه‌ها برای کنترل وظایف گوناگون در مدیریت یک محیط ابری در حال اجرا را توسعه دهند. این مجموعه ابزار گسترش عمودی را آسان می‌کند؛ بدین معنی که وظایفی که از اجرای همزمان سود می‌برند، می‌توانند در زمان اجرا، به آسانی با تنظیم نمونه‌های متفاوت، به کاربران بیشتر یا کمتری خدمات ارائه دهند.

برای مثال، یک اپلیکیشن موبایل که باید با یک سرور از راه دور ارتباط برقرار کند، می‌تواند کار ارتباطی خود را با کاربران دیگر در طول نمونه‌های مختلف، تقسیم کند که همه‌ی این‌ها با سرعت و به‌آسانی با یکدیگر در ارتباط خواهند بود؛ مهم‌تر از آن، OpenStack یک ابزار متن باز است؛ بدین معنی که هر فردی که آن را انتخاب کند، می‌تواند به کد منبع آن نیز دسترسی داشته، هر تغییر یا اصلاحی را که مورد نیاز است، اعمال کند و به‌صورت رایگان، تغییرات اعمال شده را در سطح وسیع‌تری به اشتراک بگذارد. متن بازبودن آن نیز این امکان را می‌دهد که هزاران توسعه دهنده در سرتاسر جهان می‌توانند بر روی آن کار کنند و مجموعه نرم‌افزاری با ویژگی‌های قوی‌تر و امن‌تر تولید کنند.

نصب OpenStack

در ادامه این مقاله به نصب OpenStack با استفاده از اسکریپت PackeStack می‌پردازیم.

۱- برای شروع ابتدا ریپو را به سرور اضافه می کنیم:

yum install -y https://rdoproject.org/repos/rdo-release.rpm

جهت تست صحت اضافه شدن ریپو، می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

yum repolist

۲- پشنهاد می‌شود تا نرم‌افزار Network manager غیر فعال گردد:

systemctl disable NetworkManager

systemctl stop NetworkManager

۳- از فرمان زیر برای تنظیمات گراب استفاده کنید:

Add net.ifnames=o and biosdevname=0 to /etc/default/grub and run grub2-mkconfig to generate new bootloader (grub2-mkconfig -o /boot/grub2/grub.cfg)

۴- در نهایت با اجرای دستور زیر اقدام به نصب اولیه کنید:

yum install -y openstack-packstack

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.