چرا فعلا نباید موبایل ۵G بخریم؟

supermod 12 اسفند 1397 ۰ دیدگاه

رفته‌رفته از گوشه‌کنار دنیا خبرهایی مبنی بر ورود موبایل ۵G به بازار به گوش می‌رسد. اما کارشناسان معتقدند حتی اگر این دستگاه‌ها وارد بازار شدند، نباید آن‌ها را خریداری کنیم. اکنون سؤال این است که چرا فعلا نباید موبایل ۵G بخریم؟

کریستیانو آمون رئیس کمپانی کوالکام (Qualcomm) در کنفرانسی در مورد زمان‌بندی ورود تلفن‌های همراه ۵G به بازار اعلام کرد: “گوشی‌ها آماده هستند، ما فقط منتظر شبکه‌ی آن‌ها هستیم.”

تقریباً یک ساعت بعد در اتاق جلسه‌ای نزدیک به سالن اصلی کنفرانس، آندره فوچش مدیر فناوری AT&T گفت: “صادقانه بگویم مشکل اصلی ما خود دستگاه‌های موبایل است.”

تقریباً تمام شرکت‌های بزرگ سازنده گوشی‌های اندروید، برنامه‌هایی را برای راه‌اندازی یک دستگاه ۵G در سال آینده دارد؛ اما صحبت‌های متناقض در این زمینه، تا حدودی مسئله را پیچیده کرده است.

 

چرا فعلا نباید موبایل 5G بخریم؟

شرکت سامسونگ بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی گوشی‌های هوشمند، هفته‌ی گذشته از دستگاه جدید خود با نام Galaxy S10 5G در شهر سانفرانسیسکو رونمایی کرد. یک روز پس از آن کمپانی‌های Oppo، هواوی، شیائومی و ال‌جی هم مدل‌های ۵G خود را معرفی کردند.

احتمالاً گوشی شیائومی مدل Mi Mix 3 5G اولین گوشی ۵G است که وارد بازار خواهد شد. البته بنا به دلایل زیر، خیلی نباید برای خرید این نسل از تلفن‌های همراه عجله کنید:

شبکه‌های جدید و پوشش مناطق محدود

شرکت AT&T می‌گوید نخستین شبکه ۵G در ایالات متحده راه‌اندازی شده است، اما اینکه بتوانیم به نسل جدید منتقل شویم، هنوز مبهم است. فوچش گفت: “این شبکه در شهرهای کوچک راه‌اندازی شده و هنوز عمومی نشده است.”

شبکه ۵G سرعت و ظرفیت فوق‌العاده‌ای را به ارمغان می‌آورد، اما ضعف آن پوشش منطقه‌ای محدود است. ممکن است این سؤال برای شما به وجود بیاید که اگر AT&T و Verizon ادعا می‌کنند که شبکه ۵G یک شهر را پوشش داده است، پس می‌تواند در شهرهای دیگر هم استفاده شود.

چرا فعلا نباید موبایل 5G بخریم؟

سخنگوی شرکت Verizon اعلام کرد که استقرار اولیه‌ی شبکه بسیار محدود خواهد بود. نویل ری مدیر فناوری شرکت T-Mobile گفت عرضه‌ی موبایل‌های ۵G از نیمه‌ی دوم سال جاری شروع خواهد شد. زمان دقیق این عرضه اعلام نشده است، اما احتمالاً در ۳ ماه آخر سال یا اوایل سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

قیمت بسیار بالا

هنوز اطلاعات دقیقی از قیمت این گوشی‌ها اعلام نشده است، اما به احتمال زیاد سری اول موبایل ۵G بسیار گران‌قیمت خواهد بود.

شرکت Huawei اعلام کرده است که قیمت گوشی Mate X حدود ۲۶۰۰ دلار خواهد بود و در اواسط سال به بازار عرضه خواهد شد. حتی اگر این یکی از اولین گوشی‌های تاشو در دنیا باشد، قیمت آن وحشتناک است.

از طرف دیگر شرکت شیائومی اعلام کرد گوشی  Mi Mix 3 5G در ماه می با قیمت ۶۷۹ دلار به بازار عرضه خواهد شد. جالب است که قیمت این گوشی کمتر از بسیاری از گوشی‌های ۴G موجود در بازار است!

قیمت بالای گوشی 5G

ممکن است موبایل‌های ۵G روزی وارد بازار رقابتی شوند، اما حقیقت این است که فعلاً نمی‌توانیم راجع‌ به قیمت دقیق آن‌ها اظهارنظر کنیم. شاید قیمت بالای Mate X مربوط به تاشو بودن آن باشد.

شرکت‌های مخابراتی در حال حاضر میلیاردها دلار برای ساخت شبکه‌های ۵G صرف می‌کنند. از طرفی سازندگان این دستگاه‌ها باید از اجزای گران‌قیمت مانند رادیوهای ۵G و باتری‌های بزرگ‌تر استفاده کنند.

مدیر ارشد بازاریابی محصول سامسونگ هم در گفت‌وگو با CNET اعلام کرد قیمت Galaxy S10 5G ممکن است حدود ۱۰۰۰ دلار بیشتر از مدل قبلی سامسونگ باشد، اما قیمت دقیق آن هنوز مشخص نیست. مطمئناً قیمت گوشی‌های ۵G به‌مراتب بیشتر از نسل ۴G خواهد بود.

اولین گوشی‌های ۵G فقط در شبکه‌ی شرکت اصلی کار می‌کنند

اگر شبکه‌ی گوشی خریداری شده به‌عنوان‌مثال از شبکه‌ی Verizon باشد، پس گوشی شما فقط در شبکه‌ی ۵G این شرکت کار خواهد کرد. البته زمانی که چیپ X55 و رادیوهای جدید شرکت کوالکام راه‌اندازی شوند، گوشی شما در سراسر جهان تحت پوشش شبکه ۵G قرار خواهد گرفت.

سخن آخر

گوشی‌های هوشمند ۵G در آینده‌ای نزدیک وارد بازار دنیا خواهند شد. موبایل‌های نسل جدید مسلماً خدمات جدیدی را به همراه خواهند آورد. اما برای خرید آن‌ها اصلاً عجله نکنید. ورود این گوشی‌ها به کشورهای دیگر ازجمله ایران نیازمند آماده‌سازی زیرساخت‌های قوی مختص به شبکه‌ی ۵G بوده و علاوه بر این قیمت آن‌ها در ابتدا بسیار بالا خواهد بود.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.