استفاده از سوپرکامپیوترها جهت افزایش امنیت شبکه

supermod 09 مهر 1397 ۰ دیدگاه

استفاده از سوپرکامپیوترها جهت افزایش امنیت شبکه به یکی از چالش‌های جدید تبدیل شده است. هرچند سوپرکامپیوترها با سرعت بسیار زیادی در حال تحول هستند، اما همچنان استفاده از آن‌ها برای حل مسائل امنیتی ناکارآمد است.

تاریخچه

در ژوئن گذشته و در مسابقات جهانی ابر رایانه‌ها، یکی از کامپیوترهای کشور آمریکا به‌عنوان سریع‌ترین ابر رایانه در دنیا برگزیده شد. این ابر رایانه که “Oak Ridge” نام دارد، می‌تواند ۱۲۲ «پتافلپ» (Petaflop) را پردازش کند (یعنی ۱۲۲ هزار تریلیون عملیات در ثانیه).

این نشان می‌دهد که ابر رایانه‌ها به سرعت در حال تحول و پیشرفت هستند. سوپرکامپیوتری که در سال ۱۹۹۰ و در پروژه‌ی Genome مورد استفاده قرار گرفت، نسبت به گوشی‌های هوشمند امروزی ضعیف‌تر بود.

استفاده از سوپرکامپیوترها جهت افزایش امنیت شبکه

سوپرکامپوترها و امنیت شبکه

پیشرفت سوپرکامپیوترها، نیازمند هزینه‌های بسیار بالاست. Oak Ridge بیش از ۲۰۰ میلیون دلار هزینه در بر داشته است. به‌همین دلیل معمولاً از ابر رایانه‌ها فقط برای محاسبات بسیار پیچیده مانند پیش‌بینی تغییرات آب‌وهوایی یا مدل‌سازی جریان هوا استفاده می‌شود. ابر رایانه‌ها می‌توانند در افزایش امنیت شبکه نیز کاربرد داشته باشند.

اما طبق نظر متخصصان تا این واقعیت زمان بسیار زیادی باقی مانده است. برای مثال شرکت IBM از ابر رایانه‌ها برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌های پرخطر استفاده می‌کند. یکی از مزایای وجود سوپرکامپیوترها در سیستم امنیتی شبکه این است که آن‌ها قادرند حجم بالایی از داده‌ها را در یک زمان تحلیل کنند. این امر باعث می‌شود تا بتوان با هشدار زود هنگام، از رخ دادن اتفاقات و حوادث جلوگیری کرد.

آنتونی دیبلو مدیر ارشد امنیت، اکتشافات و تجزیه و تحلیل OpenText بیان کرد:

“این تکنولوژی هنوز به‌گونه‌ای نیست که بتوان از سوپرکامپیوترها در سیستم ایمنی شبکه استفاده کرد ولی امیدواریم که به‌زودی بتوانیم این کار را انجام دهیم.”

آقای دیبلو می‌گوید حداقل ۲ الی ۳ سال دیگر طول می‌کشد تا بتوانیم از سوپرکامپیوترها در سیستم امنیت شبکه استفاده کنیم و در حال حاضر غول‌های بزرگ تکنولوژی تمرکز خود را بر موارد استفاده‌ی دیگر قرار داده‌اند.

منبع: Datacenterknowledge

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.