استفاده گوگل از هوش مصنوعی برای خنک کاری دیتاسنترها

supermod 29 مرداد 1397 ۰ دیدگاه

به‌کارگیری هوش مصنوعی جهت بهینه‌سازی کارایی سیستم خنک‌کاری دیتاسنترهای شرکت گوگل وارد مرحله جدیدی شده است. الگوریتم‌های یادگیری ماشین (Machine-Learning) در حال حاضر به تنظیم خنک‌کننده‌ها به‌صورت خودکار و به‌صورت مداوم مشغول هستند. این سیستم جدید مبتنی بر هوش مصنوعی بوده که باعث می‌شود دیتاسنتر به‌صورت خودکار خنک شود.

چرا هوش مصنوعی؟

 اکثر اپراتورهای دیتاسنتر نمی‌دانند که نگهداری عادی بهترین زمان برای شروع تغییر تنظیمات سیستم خنک‌کننده برای صرفه‌جویی در انرژی است. اولیت انسان در حال حاضر صرفه‌جویی در مصرف برق است. الگوریتم هوش مصنوعی به‌صورتی طراحی شده که از هر فرصتی جهت ذخیره‌ی برق استفاده می‌کند. در یکی از دیتاسنترهای گوگل، سیستم هوش مصنوعی برنامه‌ی خنک‌کاری را به‌صورتی مدیریت کرد که کاملاً با اپراتورهای انسانی این تاسیسات متناقض بود. پس از بررسی دقیق‌تر، مشاهده شد که هوش مصنوعی انرژی برق را بیشتر ذخیره کرده است.

هوش مصنوعی دیتاسنتر گوگل

در این بین شرایط آب‌ و هوایی تاثیرات زیادی را بر روی مصرف برق دارد. رعد و برق‌های شدید افت زیادی را در فشار اتمسفر و تغییر در دما و رطوبت ایجاد می‌کنند. آب و هوا نقش بزرگی را در نحوه تنظیم سیستم‌های خنک‌کننده دیتاسنترها ایفا می‌کند و نرم‌افزاری که سیستم خنک‌کننده گوگل را اداره می‌کند، کمک می‌کند تا از این تغییرات سود ببرد. معاونت دیتاسنترهای گوگل “جو کاوا” اعلام کرده که سیستم جدید باعث کاهش ۴۰ درصدی در مصرف انرژی برق شود. کاوا می‌گوید اگر در جایی تغییرات دما در شب و روز اندک باشد، اپراتور انسانی احتمالاً تنظیمات دستگاه خنک‌کننده را تغییر نخواهد داد اما هوش مصنوعی تغییرات جزئی را هم لحاظ می‌کند.

استفاه از هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک

شرکت گوگل ممکن است به‌زودی در ساختمان جدیدش چند خوشه سرور را مستقر کند. صرف‌نظر از تعداد سرورها، بافت شبکه در دیتاسنتر به برق نیاز خواهد داشت. کاوا اظهار دارد که حتی اگر ردیف‌ها کامل نشوند، باز هم باید در همه‌ی ردیف‌ها برق داشته باشیم. وی بیان کرد PUE دیتاسنتر جدید گوگل بین ۱.۲ تا ۱.۳ است که با سیستم خنک‌‎کننده جدید هوش مصنوعی می‌تواند به ۱.۱ یا ۱.۰۹ برسد. (PUE نسبت بین کل توان مصرف‌شده توسط دیتاسنترها و مقدار توان مصرف‌شده توسط تجهیزات IT است).

 کاوا همچنین بیان کرد هر چه زمان اجرا بیشتر و اطلاعات بیشتری جمع شود، الگوریتم یادگیری ماشین شما بهتر می‌شود، و راحت‌تر می‌توانید آن را کنترل کنید. پس اگر سیستم‌های خودکار واقعاً شروع به‌کار کنند، می‌توانید بیشتر از آن‌ها استفاده کنید. مهندسین گوگل حداکثر تلاش خود را برای به‌حداقل رساندن مصرف انرژی برق انجام می‌دهند؛ بنابراین کوچک‌ترین تغییرات هم امکان پیاده‌سازی خواهد داشت.

اما استفاده از هوش مصنوعی، فقط مختص گوگل یا دیتاسنترها نیست. استفاده از هوش مصنوعی برای هر نوع کارخانه صنعتی که دارای سیستم خنک‌کننده است، قابل اجرا خواهد بود و در نهایت به کاهش مصرف برق کمک خواهد کرد. سوال اصلی این است که با پیشرفته شدن زیرساخت‌های دیتاسنتر و استفاده از هوش مصنوعی در سیستم خنک‌کاری، آیا مهندسین و دیگر کارکنان شاغل در دیتاسنترها بی‌کار می‌شوند؟ کاوا می‌گوید ما همچنان افرادی را در دیتاسنترها نگه‌ خواهیم داشت و این افراد بیشتر وقت خود را صرف تعمیر و نگهداری تجهیزات خواهند کرد. به‌عبارت دیگر، استفاده از هوش مصنوعی در سیستم خنک‌کاری دیتاسنترها، ایده‌ی بسیار خوبی است. اما بهتر است برخی از مهندسین انسانی را جهت هماهنگ کردن کارها در اطراف خود نگه داریم.

منبع: Datacenterknowledge

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.