افزایش سطح آب دریا و خطر نابودی اینترنت

supermod 23 مرداد 1397 ۰ دیدگاه

افزایش سطح آب دریا و خطر نابودی اینترنت به یکی از دغدغه‎‌های اصلی پژوهشگران تبدیل شده است. پژوهشگران هشدار داده‌اند که با بالاتر آمدن سطح آب دریا، کابل‌های فیبر نوری، دیتاسنترها و در نتیجه اینترنت در معرض خطر بزرگی قرار خواهند گرفت. گروهی از محققین در دانشگاه‌های مادیسون و ارگان بر تاثیرات تغییرات آب و هوایی بر زیرساخت‌های اینترنت در کشور آمریکا تحقیقاتی را انجام دادند. آن‌ها یافتند که حجم عظیمی از زیرساخت‌های دیجیتال در سال‌های آینده تحت تاثیر افزایش سطح آب دریاها قرار خواهند گرفت و هشدار دادند که برنامه‌های پیشگیری به‌سرعت باید اجرا شوند.

طوفان یا بالا آمدن سطح آب دریا؟

محققین بیان کردند که تصاویر ماهواره‌ای نشان‌دهنده‌ی افزایش سطح آب دریاها هستند. یکی از این محققان به‌نام “Durairajan” و همکارانش اظهار کردند که این تجزیه و تحلیل بدون درنظر گرفتن طوفان‌ها انجام شده است؛ زیرا طوفان‌های شدید باعث مواج شدن دریا و افزایش سطح آن بالاتر از مقدار میانگین می‌شوند. در این بین کابل‌های فیبر نوری که در زیر زمین قرار دارند هم برای مدت زمان طولانی زیر آب طراحی نشده‌اند.

فرو رفتن فیبر نوری دیتاسنتر زیر آب دریا

پیامدهای افزایش سطح آب دریا

بر اساس این تحقیقات، در ۱۵ سال آینده ۱۹۰۸ کیلومتر از فیبر نوری و ۳۹۰۹ کیلومتر از کابل برق مترو به‌زیر آب خواهد رفت. به علاوه، در سال ۲۰۳۰ با افزایش یک فوتی سطح دریا، حدود ۲۳۵ دیتاسنتر، ۵۳ ایستگاه زمینی و ۴۲ IXP به زیر آب فرو خواهند رفت. محققیق انتظار دارند که در این ۱۵ سال تصمیمات مهمی بابت جلوگیری از افزایش سطح آب دریاها اتخاذ شود.

اپراتورهای AT&T، CenturyLink و Inteliquent که متعلق به شهرهای نیویورک، میامی و سیاتل هستند، بیشتر در معرض این خطر قرار دارند. محققیق افزوند: در توسعه‌های آتی زیرساخت‌های اینترنت، تاثیر تغیرات آب‌وهوایی باید در نظر گرفته شوند.

پروفسور پاول بارفورد استاد دانشگاه ویسکونسین در یک بیانیه‌ی جداگانه گفت: “افزایش بی‌سابقه‌ی سطح آب دریا ما را شگفت‌زده کرده است. انتظار داشتیم که این موضوع حداقل ۵۰ سال طول بکشد اما ما ۵۰ سال وقت نداریم”.

بر این اساس، محققین در سراسر دنیا باید به‌دنبال راه‌کاری باشند تا در آینده‌ای نزدیک بتوانند افزایش سطح آب دریاها را کنترل کرده یا بستری مناسب جهت محافظت از زیرساخت‌های اینترنتی فراهم آورند.

منبع: Datacenterdynamics

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.