چرا ریسک پذیری برای کارآفرینان ضروری است؟

supermod 11 شهریور 1398 ۰ دیدگاه

ریسک‌ پذیری بخشی از زندگی کارآفرینی است. کارآفرین با سرمایه کم باید بداند چه موقع وام بگیرد، چه موقع کار خود را گسترش دهد، چه موقع روی حقوق ثابت خود در جهت خود اشتغالی حساب کند و چگونه مزایای بالقوه ریسک‌پذیری را ارزیابی کند.

کارآفرینان باید روحیه‌ی ریسک‌ پذیری داشته باشند؛ چرا که بدون ریسک حتی نمی‌توان از زمین بلند شد و رشد بیشتر را باید فراموش کرد. در واقع در کارآفرینی ریسک کردن باید محاسبه شود، زیرا ریسک بیش از حد و بدون ملاحظه می‌تواند کسب‌وکار و اعتبار کارآفرین، اموال و زندگی شخصی وی را از بین ببرد.

چرا ریسک پذیری برای کارآفرینان ضروری است؟

هر کسب و کار یا استارت آپ نیازمند مقداری قابلیت ریسک‌پذیری است. در برهه‌ای از زمان وقتی یک کارآفرین تازه‌کار به این نتیجه می‌رسد که شغل دستمزدی خود را ترک کند و خودش سرمایه‌گذاری کند؛ ممکن است او را با ریسک مالی مواجه کند.

بیایید با یک مثال دیگر این موضوع را بیشتر توضیح دهیم: گسترش کسب و کار از یک فروشگاه به دو فروشگاه یا به یک کسب‌وکار کوچک پر سود دیگر، همیشه خطر شکست یا کاهش درآمد را در بر‌دارد. برخی کارآفرینان تصمیم به ترک تحصیل می‌کنند تا بر کارآفرینی خود تمرکز کنند، اما در صورتی که کسب‌وکار یا استارت آپ آن‌ها ناکام بماند، صاحب کسب و کار با تحصیلات معمولی و بدون هیچ سرمایه‌ای برای ادامه‌ی تحصیل می‌ماند.

مزایای ریسک پذیری کارآفرین

آمادگی و اشتیاق برای ریسک یک مزیت رقابتی برای کارآفرین است. به‌عنوان مثال، ایده باز کردن یک فروشگاه دوم زمانی که صاحبان دیگر کسب‌وکارها از اقدام به آن می‌ترسند، می‌تواند با افزایش تعداد مشتریان منجر به پرداخت هزینه‌هایش شود.

وام گرفتن می‌تواند نیاز به سرمایه اولیه برای شروع یک کسب‌وکار یا استارت آپ را برطرف کند. همانطور که تلاش‌های یک کارآفرین تضمین موفقیت او  نیست، تنها ریسک می‌تواند یک کسب و کار را به سمت جلو سوق دهد. زمانی یک کارآفرین می‌تواند به قابلیت یک تاجر با درایت دست یابد که بداند چه حرکت‌های مناسبی را همراه با ارزیابی کامل انجام دهد. کارآفرینان با قابلیت ریسک حساب شده، می‌توانند فرصت‌های پنهانی را که دیگران قادر به درک آن نیستند، دریابند.

مزایای ریسک پذیری کارآفرین

معایب ریسک پذیری کارآفرین

آشکارترین مشکل ریسک در کسب‌‌وکار نوپا یا استارت آپ ها، شکست خوردن است که منجر به ازبین رفتن اعتبار، زمان، پول یا کل کسب‌وکار یک کارآفرین شود.‌ این نوع شکست به طور مستقیم توانایی صاحبان کسب وکار را در ارزیابی دقیق ریسک زیر سوال می‌برد.

صاحبان کسب و کار که هیچ دورنمایی از ریسک حساب شده ندارند و اعتبار خود را در بازار، میان مشتریان و کارکنان از دست می‌دهند. گاهی اوقات آن‌ها پتانسیل خود را برای موفقیت دست بالا می‌گیرند، که منجر به فاجعه در امور مالی شده و به ناامیدی ختم می‌شود.

مدیریت ریسک در کسب و کار نوپا یا استارت آپ

برنامه‌ریزی استراتژیک در کسب و کار و درایت در مدیریت مالی کسب و کار می‌تواند در ارزیابی ریسک‌ها و میزان سودمند بودن آن‌ها به کارآفرین کمک کند. از آنجایی که همه صاحبان کسب و کار در کار خود استاد و سرآمد نیستند، می‌توانند از متخصصانی برای تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر رشد بهره بگیرند.

به طور مثال کارشناس حقوقی می‌تواند در مورد ریسک حقوقی تصمیمات، مشاوره بدهد. به همین ترتیب، یک حسابدار می‌تواند در سود و زیان استارت آپ کمک کند یا یک مشاور بازاریاب می‌تواند در مورد آخرین وضعیت بازار راهنمایی کند.

صاحبان کسب و کار بیشتر در اوایل کار خود در معرض شکست قرار می‌گیرند و بدون در نظر گرفتن راه‌حل‌های ‌جایگزینی دیگر، بیش از حد ریسک می‌کنند. بنابراین همیشه تمام راه‌حل‌ها را در نظر بگیرید و برای بدترین نتیجه‌ی تصمیم خود آمادگی داشته باشید. همیشه دایره‌ی افراد قابل اعتماد را حفظ کنید می‌توانید از مشاوره کسب و کار برای پیشبرد ایده کارآفرینی خود بهره بگیرید، و هرگز به صورت تصادفی یا مبتنی بر هوی و هوس در مورد کسب و کارخود تصمیم گیری نکنید.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.