ویژگی های جدید وردپرس ۵.۰

supermod 19 آذر 1397 ۰ دیدگاه

در این مقاله قصد داریم با قابلیت های جدید وردپرس ۵.۰ آشنا شویم. چندی پیش نسخه ۵.۰ وردپرس منتشر شد. این اولین و اصلی‌ترین انتشار وردپرس در سال ۲۰۱۸ بوده که با تغییرات بسیار زیادی همراه شده است. در این مقاله شما را با این تغییرات آشنا خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

پیش از به‌روزرسانی وردپرس توجه داشته باشید که حتماً از نسخه‌ی قبلی خود یک بکاپ کامل تهیه کنید. این نکته را هم درنظر داشته باشید که اگر از هاست مدیریت شده‌ی وردپرس استفاده نمی‌کنید، باید وردپرس را به‌صورت دستی آپدیت کنید.

ویژگی های جدید وردپرس 5.0

معرفی ویرایشگر گوتنبرگ

در نسخه‌ی جدید وردپرس، یک ویرایشگر جدید با نام « گوتنبرگ » (Gutenberg ) وجود دارد. این ویرایشگر مبتنی بر بلوک، به کاربران کمک می‌کند تا طرح‌های زیبایی به‌ کمک بلوک‌های محتوایی ایجاد کنند.

قابلیت های جدید وردپرس 5.0

در ویرایشگرهای قدیمی، قابلیت‌های زیادی به کاربران داده نمی‌شد و کاربران مجبور بودند از روش‌های دیگری برای اضافه کردن تصاویر، ویدیو و غیره استفاده کنند.

در ویرایشگر جدید، تجربه‌ی جدیدی از نوشتن را خواهید داشت. در ویرایشگر گوتنبرگ، هر عنصر محتوایی در یک بلوک قرار گرفته است. شما می‌توانید تنظیمات هر بلوک را تغییر داده و لایه‌هایی را بدون نیاز به برنامه‌نویسی به‌وجود بیاورید.

این ویرایشگر به‌صورت پیش‌فرض دارای چندین بلوک است که به‌شما این امکان را می‌دهد تا محتوای دلخواه را به‌سادگی به متن خود اضافه کنید.

علاوه‌براین، گوتنبرگ حاوی بلوک‌هایی برای اضافه کردن تصاویر، فایل‌های صوتی و تصویری، فهرست، نقل قول، متن، دکمه، تصویر پس زمینه و غیره است.

تغییرات جدید در وردپرس 5.0

ویژگی های گوتنبرگ

هر یک از بلوک‌ها دارای تنظیمات خاص خودشان هستند. فرمت بلوک‌ها به‌صورت پیش‌فرض تعریف شده است، اما شما می‌توانید عرض، رنگ و سایر ویژگی‌ها را بنا به سلیقه‌ی خود تغییر دهید.

ویرایشگر جدید وردپرس 5.0
ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس 5.0

وجود ابزارک‌ها (Widgets) در داخل بلوک‌ها هم از دیگر ویژگی‌های وردپرس ۵.۰ است.

با این ویژگی شما به‌راحتی می‌توانید کدهای کوتاه (Shortcode)، آخرین پست‌ها، کامنت‌ها، دسته‌بندی‌ها و آرشیو‌ها را هم اضافه کنید.

اگر تمایل دارید از کدهای کوتاه در مقاله‌های خود استفاده کنید، می‌توانید از آن‌ها در قالب یک بلوک استفاده کنید.

تمام این امکانات برای راحتی هرچه بیشتر کار با وردپرس اضافه شده‌اند.

ویرایشگر گوتنبرگ تعبیه کردن فایل‌های جدید را بسیار ساده کرده است. بدین منظور فقط کافی است تا در زیر بخش تعبیه‌ی فایل‌ها روی دکمه‌ی add block کلیک کنید. سپس می‌توانید تمام گزینه‌هایی که برای تعبیه کردن در اختیار دارید را مشاهده کنید.

نسخه جدید وردپرس 5.0

این موضوع باعث سهولت اضافه‌ کردن ویدیوها و سایر موارد خواهد شد. هر فایل دارای بلوکی جداگانه بوده و شما می‌توانید تنظیمات هر بلوک را بنا به سلیقه‌ی خود تغییر دهید.

هر آنچه باید درباره وردپرس 5.0 بدانید

اگر با ناحیه‌ی کناری (Sidebar) راحت نیستید، می‌توانید وارد حالت تمام صفحه شوید. بدین ترتیب می‌توانید راحت‌تر بر روی محتوای خود کار کنید.

ویژگیهای جدید وردپرس 5.0

تمامی قابلیت‌های ویرایش پست‌ها در زیر قسمت Sidebar قابل مشاهده هستند. این ناحیه شامل گزینه‌هایی برای ویرایش، انتشار، پیوند یکتا، طبقه‌بندی و تگ‌ها و سایر موارد است.

ابزارهای جدید وردپرس 5.0

ایجاد و استفاده از بلوک ها

اگر از سبک خاصی برای تولید محتوای سایت خود استفاه می‌کنید، می‌توانید آن را در قالب بلوکی جداگانه ذخیره کنید و بعداً از آن مجدداً استفاده کنید.

بدین منظور کافی است تا بلوک مورد علاقه‌ی خود را طراحی کنید و سپس در منوی Toolbar و در قسمت ۳ نقطه‌ای، بر روی گزینه‌ی Add to reusable blocks کلیک کنید.

استفاده از بلوکها در وردپرس 5.0

از شما خواسته می‌شود تا برای بلوک خود نامی انتخاب کنید. سپس وردپرس بلوک شما را ذخیره خواهد کرد. بلوک‌های ذخیره شده را می‌توانید زیر دکمه‌ی Add blocks مشاهده کنید و در آینده از آن‌ها استفاده کنید.

انتشار نسخه جدید وردپرس 5.0

نحوه ویرایش محتوای فعلی پس از ارتقا به وردپرس ۵.۰

وردپرس ۵.۰ بر روی هیچ‌کدام از محتوای قبلی شما اثر نمی‌گذارد و شما همچنان می‌توانید مقالات قبلی خود را ویرایش کنید. هنگامی که یکی از مقالات قبلی خود را ویرایش می‌کنید، مشاهده خواهید کرد که محتوا در بلوکی با نام ویرایشگر “Classic” قرار می‌گیرد.

ویرایش محتوای قدیمی در وردپرس 5.0

شما می‌توانید مقاله را داخل این بلوک ویرایش کنید. همچنین می‌توانید این بلوک را به چندین بلوک دیگر تقسیم کنید و این‌گونه می‌توانید از تمام قابلیت‌های ویرایشگر گوتنبرگ استفاده کنید.

آیا همچنان می‌ توان از ویرایشگر قدیمی وردپرس استفاده کرد؟

پاسخ مثبت است. شما همچنان می‌توانید با نصب و فعال‌سازی پلاگین Classic Editor از ویرایشگر قبلی وردپرس استفاده کنید. این پلاگین افزونه‌ی بلوک‌های جدید را غیرفعال می‌کند و بدین ترتیب شما می‌توانید از ویرایشگر قبلی وردپرس استفاده کنید.

درباره وردپرس 5.0

قالب پیش فرض در وردپرس ۵.۰

قالب پیش‌فرض در وردپرس جدید Twenty Nineteen نام دارد. این قالب مورد تائید وردپرس است و شما می‌توانید از آن جهت راه‌اندازی یک وبلگ یا وب‌سایت استفاده کنید.

این قالب مبتنی بر قالب استارتر گوتنبرگ طراحی شده و به‌همین دلیل می‌توانید آن را به‌سادگی با ویرایشگر جدید به‌کار ببرید. با این قالب شما می‌توانید طرح‌های زیبایی را برای پست‌ها و صفحات خود ایجاد کنید.

قالب پیش فرض در وردپرس 5.0

سازگاری وردپرس ۵.۰ با قالب ها و افزونه ها

وردپرس ۵.۰ تغییرات بسیار زیادی را برای تولید محتوا به‌وجود آورده است. این نسخه از وردپرس مدت زیادی تحت آزمایش بوده و تمام پلاگین‌ها (افزونه‌ها) و قالب‌های آن تست شده‌اند. با این حال اگر همچنان پلاگین یا قالبی بر روی سایتتان دارید که با وردپرس ۵.۰ به‌درستی کار نمی‌کند، با توسعه‌دهنده‌ی آن تماس بگیرید و از او بخواهید تا قالب یا پلاگین موردنظر را به‌روزرسانی کند؛ یا این‌که می‌توانید آن را غیرفعال کنید و از گزینه‌های جایگزین استفاده کنید.

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با قابلیت های جدید وردپرس ۵.۰ آشنا کنیم. امیدواریم این مقاله توانسته باشد اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار داده باشد.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.