اشتباهات رایج در انتخاب رمز عبور

supermod 13 مرداد 1397 ۰ دیدگاه

در این مقاله قصد داریم تا درباره‌ی اشتباهات رایج در انتخاب رمز عبور صحبت کنیم. اکثر افراد هنگام آپدیت کردن پسورد اکانت‌های آنلاین، با ایجاد تغییرات جزئی در پسورد یا نهایتاً با اضافه کردن اعداد در انتهای پسورد، آن را آپدیت می‌کنند.

تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که این کار می‌تواند شما را بیشتر در معرض هکرها قرار دهد. استفاده از گذرواژه‌های آسان هرچند یادآوری آن‌ها را برای شما ساده می‌کند، اما باعث می‌شود تا دسترسی به اکانت‌های شما توسط هکرها نیز آسان‌تر شود.

اشتباهات رایج در انتخاب رمز عبور

یک محقق علوم کامپیوتری به‌نام “گنگ وانگ” در دانشگاه پلی‌تکنیک ویرجینیا بیش از ۶۱ میلیون پسورد ناشناس را جمع‌آوری کرد و آن‌ها را با نرم‌افزار “Password Manager” تجزیه و تحلیل کرد. تمامی پسوردهای موجود در این تحقیق در طول سال‌ها به‌علت نقض اطلاعات به بیرون درز پیدا کرده بودند.

اشتباهات رایج در انتخاب رمز عبور

نتایج این تحقیق نشان دادند که بیش از ۱۶ میلیون پسورد وجود دارد که به‌راحتی و با کمتر از ۱۰ بار تلاش قابل دستیابی هستند. در ادامه به شرحی از اشتباهات رایج در انتخاب رمز عبور و راه‌های اجتناب از آن‌ها می‌پردازیم. خطاهای رایج هنگام انتخاب پسورد از این قبیل هستند:

استفاده از یک پسورد برای چند اکانت

بیش از نیمی از کاربران از یک پسورد برای چند اکانت استفاده می‌کنند. در این صورت، چنان‌چه هکر به یکی از اکانت‌های شما دست پیدا کرده باشد، در حقیقت به تمام اکانت‌های شما دست پیدا کرده است.

انتخاب پسورد بر اساس کلیدهای مجاور

یکی از راه‌های به‌خاطر سپردن پسورد، انتخاب کلیدهایی است که در کیبورد نزدیک به هم قرار دارند. مانند: “۱۲۳۴۵”، “qwert” و “!@#$%”. این کار ریسک هک شدن را افزایش می‌دهد.

پسوردهای احساسی

برخی افراد از روی احساسات برای اکانت‌هایشان پسورد می‌گذارند. عباراتی برای ابراز عشق یا نفرت مانند “I love you” یا “I hate you” رایج‌ترین پسوردهای احساسی هستند. قسم خوردن و توهین کردن نیز جزو پسوردهای احساسی محسوب می‌شوند.

استفاده از نام برندهای معروف

بسیاری از افراد از نام برندهای معروف برای پسورد اکانت استفاده می‌کنند. استفاده از عباراتی مانند “coca-cola” ،”Ferrari” و غیره باعث می‌شوند تا دسترسی به پسورد اکانت شما راحت باشد.

اشتباهات رایج در انتخاب رمز عبوراستفاده از نمادهای فرهنگی معروف

برخی افراد برای ادای احترام به یک فیلم یا گروه موسیقی مورد علاقه‌شان، از نام آن‌ها برای پسورد اکانت‌هایشان استفاده می‌کنند. پسوردهای رایج در این زمینه “سوپرمن، جنگ ستارگان و نیروانا” هستند. این امر نیز به هک شدن پسورد اکانت شما کمک می‌کند.

استفاده از نام شخصیت‌های ورزشی

چنان‌چه طرفدار فوتبال هستید، پس احتمال دارد که از نام تیم‌ها یا اشخاص معروف ورزشی در انتخاب پسورد اکانت‌هایتان استفاده کنید. عباراتی مانند “لیورپول، چلسی، مسی، رونالدو و غیره” به‌وفور در مطالعات صورت گرفته بر روی پسورد اکانت‌های آنلاین یافت شده‌اند.

استفاده از تاریخ‌ها و اعداد مهم

شاید شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که از تاریخ تولد، تاریخ ازدواج، شماره شناسنامه، شماره موبایل و … برای پسورد اکانت‌های خود استفاده می‌کنید. استفاده از این اعداد کار را برای هکرها بسیار ساده خواهند کرد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم تا هر چه سریع‌تر نسبت به تغییر پسورد اکانت خود اقدام کنید.

با شناخت اشتباهات رایج در انتخاب رمز عبور، توصیه‌ی ما برای انتخاب رمز عبور مناسب به‌صورت زیر است:

    • برای هر کدام از اکانت‌ها یک پسورد منحصربه‌فرد انتخاب کنید.
    • در ساخت پسورد حداقل از ۸ کاراکتر استفاده کنید.
    • سعی کنید از حروف بزرگ و کوچک و همچنین علامت‌های خاص و اعداد استفاده کنید.
    • حتی‌الامکان از به‌کارگیری نام‌ها و اصطلاحات رایج پرهیز کنید.
    • از برنامه‌های مدیریت گذرواژه برای ذخیره و مدیریت پسوردهایتان استفاده کنید.

منبع: Independent

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.