آشنایی کامل با نرم افزار دروپال

supermod 30 دی 1397 ۰ دیدگاه

در این مقاله قصد داریم با نرم افزار دروپال به‌طور کامل آشنا شویم. شاید این سؤال برای شما هم پیش‌آمده باشد که دروپال چیست؟ برای توسعه‌ی وب‌سایت خود از دروپال استفاده کنیم یا وردپرس؟ کدام‌یک از این دو نرم‌افزار مناسب کسب‌وکار ماست؟ برای پاسخ به این سؤالات نیاز داریم تا به‌صورت کامل با نرم افزار دروپال آشنا شده و معایب و مزایای آن را نسبت به وردپرس بدانیم. پس با ما همراه باشید.

آشنایی کامل با نرم افزار دروپال

دروپال چیست؟

«دروپال» ( Drupal ) نام یکی از قدیمی‌ترین CMSهای موجود در دنیا بوده که بسیاری از سایت‌های معروف دنیا از این نرم‌افزار منبع باز به‌منظور توسعه‌ی وب‌سایت خود استفاده می‌کنند.

برخی از افراد ممکن است اطلاعات زیادی درباره‌ی دو عبارت “منبع باز” و “CMS” نداشته باشند. بنابراین ابتدا به توضیحاتی درباره‌ی این دو عبارت می‌پردازیم.

منبع باز یا Open Source

عبارت منبع باز یعنی نرم‌افزاری که کد منبع آن برای عموم در دسترس است. نرم‌افزارهای منبع باز واجد شرایط برای استفاده و تغییر توسط کاربران و توسعه‌دهندگان تحت شرایط خاص هستند.

آنچه یک تکنولوژی منبع باز را محبوب می‌سازد این است که:

  • استفاده از آن برای عموم رایگان است.
  • جامعه‌ی بزرگی از کاربران، توسعه‌دهندگان و مدیرانی وجود دارند که می‌توانند به همدیگر کمک کنند.
  • بسیار پایدار است، چون خیلی از توسعه‌دهندگان و متخصصین روزانه آن را آزمایش می‌کنند. در صورت بروز مشکل، یک درخواست مرتبط می‌تواند باعث حل مشکل شود.
  • بسیاری از نرم‌افزارهای منبع باز ازجمله دروپال تحت لیسانس GNU هستند. بدین معنی که دانلود، استفاده و ایجاد تغییر در آن‌ها رایگان بوده و هیچ هزینه‌ای بابت خرید، گواهی یا حفظ و نگهداری آن نیاز نیست.

سیستم مدیریت محتوا یا CMS

به‌طورکلی، CMS به نویسندگان محتوا قدرت می‌دهد تا بتوانند محتوای سایت خود را مدیریت کنند. CMS کمک می‌کند تا:

  • ابزارهای مبتنی بر وب را فراهم می‌کند تا کاربران بتوانند محتوای خود را مستقیماً در سایت انتشار دهند.
  • نویسنده‌ی محتوا را کنترل می‌کند. به‌عنوان یک مدیر می‌توانید کنترل کنید که چه محتوایی تولیدشده و چگونه ویرایش شده است. همچنین می‌توانید برای محتوای خود قوانین دلخواه خود را تعریف کنید.
  • سرعت انجام کار را بالا می‌برد. هرچقدر که وب‌سایت شما توسعه می‌یابد و صفحات آن بیشتر می‌شوند، محتوا هم پیچیده‌تر می‌شود. اما CMS به‌راحتی فرایندها را مدیریت کرده و تنظیمات محتوای شما را پیکربندی می‌کند.
سیستم مدیریت محتوا یا CMS

تفاوت دروپال با دیگر نرم افزارهای مدیریت محتوا

دروپال یکی از سه CMS محبوب جهان به شمار می‌رود و بسیاری از سازمان‌های کوچک و بزرگ از آن استفاده می‌کنند؛ البته دلایل زیادی برای این محبوبیت وجود دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تفاوت دروپال با دیگر نرم افزارهای مدیریت محتوا

قابلیت اعتماد

دروپال یکی از سه CMS پرطرفدار در جهان بوده و دارای تاریخچه‌ای طولانی‌مدت است. ورژن‌های مختلفی از دروپال تابه‌حال منتشر شده است. اما اگر نسخه‌ی دروپال شما قدیمی است، نگران نباشد چون تمامی ورژن‌های آن تا حداقل ۵ سال پشتیبانی خواهند شد.

در دسترس بودن منابع

تقریباً هر کاری که می‌خواهید با سیستم انجام دهید، از قبل ایجاد شده است. ماژول‌های جدید هم در تمامی جوامع دروپال منتشر خواهند شد که بسیار ارزشمند است. چون در خیلی از CMSها برای ویژگی‌های جدید باید هزینه پرداخت کنید.

انجمنی بزرگ و اختصاصی

دروپال دارای انجمنی بزرگ و پویا بوده که از سال ۲۰۰۱ عملکردی مناسب داشته‌ است. اگر یک کاربر جدید یا یک توسعه‌دهنده‌ی حرفه‌ای هستید، سایت Drupal.org منبعی بسیار ارزشمند برای یادگیری، اخبار جدید یا درخواست پشتیبانی از متخصصین است.

ثبات و سادگی

مطمئن باشید که کدی که می‌خواهید برای سایت خود استفاده کنید، از قبل توسط کارشناسان و متخصصین دروپال طراحی و نوشته شده است. اگر قصد دارید کارهای پیچیده‌تر و پیشرفته‌تری انجام دهید، تغییر سیستم بسیار راحت خواهد بود. درنتیجه دروپال مزایای بیشتری نسبت به دیگر CMSها دارد.

انعطاف‌پذیری

دروپال انعطاف‌پذیرترین CMS در جهان نیست. اما هر آنچه بخواهید را می‌توانید در دروپال ایجاد کنید. شما می‌توانید تمامی تنظیمات را شخصی‌سازی کنید و درنتیجه می‌توانید هر نوع وب‌سایتی که دوست دارید را ایجاد کنید.

مقیاس‌پذیری

منظور از مقیاس‌پذیری این است که می‌توانید هسته‌ی دروپال را به سطوح بالاتر همراه با ماژول‌های جدیدتر توسعه دهید. ماژول‌های دروپال کاملاً با هسته‌ی آن مطابقت دارند. همین باعث می‌شود بتوانید وب‌سایت خود را به‌راحتی توسعه دهید. به‌علاوه، ازآنجایی‌که دروپال منبع باز است، شما به‌راحتی می‌توانید ماژول موردنظر خود را ایجاد کنید یا ماژول‌های موجود را تغییر دهید.

امنیت

نرم‌افزار دروپال بارها توسط متخصصین و توسعه‌دهندگان آزمایش‌ شده و تحت قوانین شدید امنیتی قرار گرفته است. دروپال هر دایرکتوری نصب‌شده، داده‌های مهم و فایل‌های پیکربندی را که نمی‌توانند به طور مستقیم به آن‌ها دسترسی داشته باشند، قفل خواهد کرد. جای تعجب نیست که بسیاری از سایت‌های بزرگ با امنیت شدید از دروپال استفاده می‌کنند.

 

موارد استفاده از Drupal

همان‌گونه که عنوان شد، دروپال دارای قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی بوده و به همین دلیل می‌توان جهت انجام کارهای زیر از آن استفاده کرد:

  • وب‌سایت‌های شخصی یا سازمانی
  • وب‌سایت‌های اجتماعی
  • وب‌سایت‌های شرکت‌های اینترنتی
  • وب‌سایت‌های مالتی مدیا، موزیک، هنر و وبلاگ
  • انجمن‌های اینترنتی
  • وب‌سایت‌های بین‌المللی (وب‌سایت‌های چندزبانه)
  • وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک
  • دایرکتوری منابع
  • وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی

وب‌سایت‌های بسیار معروفی در سراسر جهان از این CMS استفاده می‌کنند. ازجمله:

www.whitehouse.gov

http://dev.twitter.com

https://zynga.com/

www.ge.com

www.nyse.com

www.virgin.com

دروپال بهتر است یا وردپرس؟

تا اینجا با CMS دروپال و ویژگی‌های آن آشنا شدیم. اکنون سؤال این است که برای توسعه‌ی وب‌سایت خود از دروپال استفاده کنیم یا از وردپرس؟ در جواب این سؤال باید بگوییم که سلیقه‌ی شما پررنگ‌ترین نقش در این انتخاب را دارد. وردپرس و دروپال هر دو ابزارهایی بسیار قدرتمند برای انواع وب‌سایت هستند. اما در بسیاری از موارد باهم تفاوت دارند که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

دروپال بهتر است یا وردپرس؟

۵ تفاوت عمده میان دروپال و وردپرس

عملکرد

دروپال پیچیده‌تر از وردپرس است و نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم؛ اما همین پیچیدگی باعث شده تا عملکرد آن بسیار پیشرفته‌تر از وردپرس باشد. پیچیدگی دروپال به نیازهای شما بستگی دارد.

5 تفاوت عمده میان دروپال و وردپرس

عملکرد دروپال بسیار بهتر از وردپرس است.

دروپال ویژگی‌های بیشتری دارد، اما اگر ندانید که چگونه از آن‌ها استفاده کنید، بسیار گیج‌کننده و آزاردهنده خواهند بود.

این ویژگی‌ها شامل طبقه‌بندی‌ها، نوع محتوا، بلوک‌ها و … هستند. استفاده از این ویژگی‌ها نیازمند یادگیری و بعضاً کلاس‌های آموزشی است.

اگر به چندین قالب محتوا نیاز دارید، دروپال بهتر می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند. مجوزهای کاربری دروپال هم پیشرفته‌تر از وردپرس است. در دروپال شما می‌توانید مجوزهایی مانند مدیران سایت، ویرایشگران محتوا، دسترسی‌های خصوصی به محتوا و غیره را داشته باشید.

انعطاف‌پذیری

وردپرس دارای قالب‌ها و پلاگین‌های بسیاری بوده که می‌توانید از آن‌ها برای راه‌اندازی وب‌سایت خود استفاده کنید. دروپال هم قالب‌های بسیار زیادی دارد، اما اکثر آن‌ها برای توسعه‌ی سفارشی طراحی شده‌اند.

بسیاری از کاربران به دلیل پلاگین‌های زیاد در دسترس، کار با وردپرس را انتخاب می‌کنند. پلاگین‌های دورپال ماژول نامیده می‌شوند.

این ماژول‌ها رایگان بوده و تمام قابلیت‌های پلاگین‌های وردپرس را ارائه می‌دهند. البته مدیریت پلاگین‌ها در وردپرس ساده‌تر بوده و نیازی به توسعه‌دهنده ندارد. در دروپال نیاز به یک توسعه‌دهنده دارید تا ماژول‌ها را نصب و به‌روزرسانی کند.

 

5 تفاوت عمده میان دروپال و وردپرس

اساس وردپرس بر مبنای وبلاگ نویسی طراحی شده است. بنابراین توانایی مدیریت حجم بالایی از محتوا را ندارد. دروپال می‌تواند هزاران صفحه و کاربر را پشتیبانی کند. درمجموع دروپال برای مدیریت پروژه‌های پیچیده، بسیار بهتر عمل می‌کند.

سهولت استفاده

دروپال بهتر است یا وردپرس؟

استفاده از دروپال کار سختی نیست، اما یادگیری چگونگی استفاده از آن می‌تواند دشوار باشد. کار با دروپال نیازمند تجربیات بیشتری است، اما به همان نسبت می‌توان وب‌سایت‌های پیشرفته‌تری با دروپال ایجاد کرد. 

اگر دانش محدودی از توسعه‌ی وب‌سایت دارید، یادگیری وردپرس برای شما آسان‌تر خواهد بود. در وردپرس شما می‌توانید با دانشی ابتدایی ظرف مدت چند دقیقه یک وبلاگ ایجاد کنید.

 

هم وردپرس و هم دروپال داری انجمن‌های کاربری هستند که می‌توانند پاسخگوی سؤالات شما باشند.

امنیت

امنیت یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های میان دروپال و وردپرس است. دروپال دارای سطوح امنیتی بسیار قدرتمندی بوده، به حدی که سایت‌های دولتی مانند کاخ سفید از آن استفاده می‌کنند.

البته نسخه‌های قدیمی دروپال دیگر از پشتیبانی امنیتی بهره نمی‌برند و اگر از نسخه‌های قدیمی استفاده می‌کنید، سریعاً اقدام به‌ به‌روزرسانی به ورژن‌های بالاتر کنید.

در مقابل وردپرس نسبت به هکرها و دیگر حملات آسیب‌پذیر است.

بسیاری از پلاگین‌هایی که باعث قدرت وردپرس هستند، منجر به ایجاد ریسک می‌شوند. البته پلتفرم‌های میزبانی وجود دارند که این آسیب‌پذیری را کاهش می‌دهند.

درمجموع می‌توان گفت که امنیت دروپال به‌مراتب بیشتر از وردپرس است.

امنیت دروپال بیشتر است یا وردپرس؟

هزینه

درحالی‌که دانلود و نصب دروپال و وردپرس رایگان است، اما ایجاد وب‌سایت در هر دو پلتفرم ممکن است با هزینه همراه باشد. معمولاً هزینه‌های استخدام توسعه‌دهندگان دروپال از وردپرس بیشتر است. البته دروپال چارچوب‌هایی مانند Symfony ارائه می‌دهد که در جامعه‌ی PHP بسیار رایج است. بنابراین توسعه‌دهندگان PHP بسیار راحت‌تر از قبل می‌توانند با دروپال کار کنند. 

دروپال بهتر است یا وردپرس؟

سخن آخر

دروپال ( Drupal ) یک نرم‌افزار مدیریت محتوای بسیار قدرتمند و انعطاف‌پذیر بوده که می‌تواند تمام نیازهای شما را برآورده کند. اگر به دنبال وب‌سایتی کوچک برای کسب‌وکاری کوچک یا وبلاگی با محتوای محدود هستید، وردپرس گزینه‌ای مناسب برای شما خواهد بود. اما برای وب‌سایت‌های پیچیده که نیازمند مقیاس‌پذیری بالا هستند، دروپال مسلماً بهتر از وردپرس است.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.