چرا سازمان ها باید از دیتاسنتر داخلی استفاده کنند؟

رامونا امیری 15 بهمن 1399 ۰ دیدگاه

در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که چرا سازمان‌ها باید از دیتاسنتر داخلی استفاده کنند و مزیت آن نسبت به دیتاسنتر خارجی چیست؟ امروزه داده‌ها، مهمترین کالا به شمار می‌روند و این داده‌ها بر روی سرورها قرار دارند. سرورها به زیرساختهایی نیاز دارند مانند برق، سیستم‌های خنک کننده، سیستم‌های ارتباطی و امنیت که برای همه آنها نیز باید تدابیر لازم به‌منظور جایگزینی و بکاپ اندیشیده شود. دیتاسنتر به شما این امکان را می‌دهد تا سرورهای خود را در تاسیساتی که زیرساخت‌ها و امنیت فیزیکی مورد نیاز برای عملکرد ایمن و پایدار سیستم شما را فراهم می‌کند، قرار دهید و بدین ترتیب هزینه‌های خود را کاهش دهید.

چرا سازمان ها باید از دیتاسنتر داخلی استفاده کنند؟

دیتاسنتر به شما این امکان را می‌دهد تا کنترل و نظارت را بر روی سیستم‌های خود داشته باشید. شما و تیم فنی‌تان در صورت لزوم می‌توانید به صورت فیزیکی به سرورهای متعلق به خود که در یک Data Center قرار دارند، دسترسی داشته باشید. 

دیتاسنتر داخلی چیست؟

تا قبل از راه اندازی دیتاسنتر داخلی در ایران، بسیاری از سازمان‌ها، بانک‌ها، کسب و کارها، شرکت‌های دولتی و خصوصی، چاره‌ای جز دریافت خدمات از مراکز داده خارجی نداشتند. این مسئله، صرف نظر از ملاحظات امنیتی که با خود به همراه داشت، باعث تاثیر منفی در سرعت انتقال داده‌ها و تحمیل هزینه‌های گزافی به کاربران می‌شد. حتی در برخی موارد، به علت وجود تحریم‌های بین‌المللی، مشکلات فراوانی را متوجه اطلاعات کاربران ایرانی می‌ساخت.

دیتاسنتر داخلی چیست؟

در واقع، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ ایرانی ناگزیر بودند به خدمات شرکت‌های خارجی اعتماد کنند که امکان بازدید حضوری از فضا و امکانات آنها برایشان وجود نداشت. همچنین در صورت بروز مشکلات حقوقی و خسارات احتمالی به جهت قطع دسترسی، از هر نوع پیگیری قانونی محروم بودند.

خوشبختانه با ظهور دیتاسنترهای داخلی‌، اینک کلیه نیازهای متقاضیان داخلی در این حوزه تامین شده است و کاربران از مزایای کامل یک Data Center مدرن داخلی با استانداردهای جهانی همراه با امکانات کنترل و نظارت مستقیم بر خدمات، پشتیبانی شبانه روزی، سرعت و امنیت بالا و کاهش هزینه‌ها بهره‌مند شده‌اند.

با وجود دیتاسنتر داخلی و کاهش قابل توجه فاصله میان کاربر و دیتاسنتر، مسیر حرکت بسته‌های شبکه‌ای در شبکه اینترنت کوتاه‌تر شده و از این رو تاخیر که یکی از مهمترین مسایل در ارتباطات شبکه‌های کامپیوتری است، به صورت چشمگیری برای کاربران ایرانی بهبود یافته است. این ویژگی سبب شده است تا سرعت و کیفیت تبادل اطلاعات در مقایسه با Data Centerهای خارجی تا ۴ برابر بهبود یابد.

در حال حاضر علاوه بر استارت آپ‌ها، هزاران سازمان، شرکت دولتی و خصوصی، بانک‌ها، وزارتخانه‌ها، مراکز دانشگاهی و فرهنگی و غیره از خدمات دیتاسنتر داخلی استفاده می‌کنند. بسیاری دیگر نیز با هدف ارتقاء کیفی خدمات و خلق تجربه‌ای بهتر برای مشتریان خود و همچنین کاهش هزینه‌ها، با سرعتی روز افزون، در حال انتقال پایگاه‌های داده خود به داخل کشور هستند.

از کجا یک دیتاسنتر داخلی مناسب تهیه کنم؟

انتخاب یک دیتاسنتر داخلی یک استراتژی و حرکت درست است. اما احتمالاً این پرسش برای شما پیش می‌آید که چگونه می‌توانید یک شرکت ارائه دهنده خدمات دیتاسنتر داخلی مناسب برای خود انتخاب کنید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از کارشناسان شرکت سینداد کمک بگیرید که در امر کمک به مشتریان در اتخاذ این گونه تصمیم‌ها از تخصص کافی برخوردار هستند.

مزایای دیتاسنتر داخلی چیست؟

با توجه به اینکه دسترسی فیزیکی به دیتاسنتر یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های یک دیتاسنتر است، انتخاب نقطه‌ای بسیار دور در خارج از کشور یا حتی یک منطقه دور به‌عنوان محل قرار‌گیری Data Center اصلی، سبب دور شدن از هدف این استراتژی می‌شود. در ادامه به برخی از دلایل مفید بودن یک مرکز داده داخلی برای کسب و کار خود خواهیم پرداخت.

از کجا یک دیتاسنتر داخلی مناسب انتخاب کنم؟

پشتیبانی ۲۴/۷

بسیاری از مدیران کسب و کارها که دیتاسنتر خود را دور از محل استقرار خود قرار می‌دهند، اغلب نگران اختلال در دسترسی ۲۴ ساعته به سرور‌ خود یا ریسک عدم دسترسی به آنها در مواقع اضطراری هستند. با انتخاب یک دیتاسنتر داخلی، می‌توانید همیشه به سخت افزار و داده‌های خود سریعاً دسترسی داشته باشید.

نظارت بر امنیت دیتاسنتر توسط خودتان

امنیت یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های یک دیتاسنتر داخلی است. زمانی که تاسیسات آن به‌عنوان مثال در فاصله کمی از محل کار شما باشد، بررسی مسائل امنیتی دیتاسنتر به‌صورت حضوری نیز به‌راحتی انجام می‌شود. می‌توانید از کارت‌های key cards و امکانات امنیتی بیومتریک برای دسترسی به سرورهای خود استفاده کنید. سایر امکانات کنترل تردد و دوربین‌های امنیتی نظارتی نیز می‌تواند به شما اطمینان دهد که داده‌های شما به‌صورت فیزیکی مورد دستکاری قرار نمی‌گیرند.

نظارت بر تجهیزات دیتاسنتر

مزایای دیتاسنتر داخلی چیست؟

امروزه سخت افزارها به خنک کننده‌های خاص  (HVAC) ،Conditioned power ،‌ژنراتورهای پشتیبان ، سیستم‌های امنیتی پیچیده و موارد مشابه نیاز دارند و هر یک از این سیستم‌ها نیز در صورت خرابی نیاز به بکاپ دارند. در Data Center امکاناتی برای تامین این نیازها ایجاد شده است این امکانات باید به‌طور مداوم تحت نظارت متخصصان و افراد حرفه‌ای در این زمینه قرار داشته باشند.

در صورتی که این مراکز داده در نزدیکی شما قرار داشته باشند، می‌توانید همیشه از این سیستم‌ها و مکانیزم‌های بکاپ و رفع عیب آنها مطلع شوید. نیازی نیست که شما شخصاً به‌طور مداوم عملکرد صحیح آنها را کنترل کنید، اما در صورت تمایل این اختیار عمل به شما نیز به‌راحتی داده خواهد شد.

کارشناسان دیتاسنتر داخلی

آشنایی با Data Center

کارشناسان مراکز Data Center داخلی نه تنها خدمات پشتیبانی آنی و در لحظه را در هنگام نیاز، به شما ارائه می‌دهند، بلکه بر سرورهای دیتاسنتر شما نظارت دارند و وظیفه کنترل و رصد عملکرد و در صورت لزوم تعمیر آنها را بر عهده دارند. آنها همواره در حال آپدیت گواهینامه‌ها بوده و در پی حصول اطمینان از امنیت پایدار و محافظت دقیق از تجهیزات شما هستند.

در صورت دور بودن دیتاسنترتان، شما قادر به داشتن این سطح از روابط با این متخصصان نیستید و نمی‌توانید به راحتی ملاقات منظم با آنها داشته و مسائل و موارد مد نظر خود را جهت بهبود کار با آنها در میان بگذارید.

ارتباط مستمر با کارشناس مربوطه

یکی دیگر از مزایای این رویکرد، شناخت افرادی است که در مرکز داده شما مشغول به فعالیت هستند و می‌دانید در صورت بروز هرگونه مشکل یا نیاز به کمک، باید به چه کسی مراجعه کنید. در یک دیتاسنتر داخلی، معمولاً یک تیم کوچک مسئول پاسخگویی و جلب رضایت مشتریان خود است. بنابراین مسئولیت پذیری و تخصص بیشتری در بین این کارکنان وجود دارد. لذا تعامل نزدیک با کارشناسان مربوطه موجب تسریع در پاسخگویی و رفع نیاز شما است.

دیتاسنتر داخلی

دسترسی به شبکه محلی

دیتاسنتر داخلی

وقتی ارائه دهنده خدمات اینترنت شما همان ارائه دهنده خدمات دیتاسنتر داخلی شما نیز باشد، همه چیز با کارایی بیشتر و روان‌تر اجرا می‌شود. آپلود، دانلود و بازیابی اتفاقات مخرب زمانی که در یک شبکه محلی هستید، بسیار آسان‌تر و سریع‌تر است. 

نیازی به اشتراک پهنای باند با کل اینترنت نیست، همچنین نیازی به ارسال داده‌ها به سراسر جهان قبل از ورود به سرورهای شما نیز نیست.

 

حال به برخی از سوالات کلی شما در خصوص آشنایی با Data Center می‌پردازیم:

آشنایی با Data Center

چرا دیتاسنتر برای یک سازمان مهم است؟

در حال حاضر کسب و کارها از طریق اینترنت و داده‌های خود موفق به پیشرفت می‌شوند. بنابراین بکاپ گیری از داده‌‎ها اولین گام حفاظتی است که سازمان‌ها می‌بایست برای حصول اطمینان از عملکرد پیوسته و رو به رشد خود بدان اتکاء کنند. 

دیتاسنتر داخلی

همچنین این رویکرد روشی موثر برای محافظت از داده‌های سازمان در برابر آسیب، سرقت، خرابی نرم‌افزار و فجایع احتمالی دیگر به‌شمار می‌رود.

چرا به دیتاسنتر نیاز است؟

دیتاسنتر فضایی است که امکانات و ابزار محاسباتی و تجهیزات شبکه در آن مستقر و متمرکز شده است. حتی انجمن‌های بازی‌های آنلاین نیز برای مدیریت فعالیت‌های آنلاین خود به مرکزداده احتیاج دارند. یک Data Center شبکه‌های ارتباطی را به‌هم متصل می‌کند تا کاربران نهایی بتوانند از راه دور به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

مزایای داشتن یک دیتاسنتر داخلی چیست؟

دیتاسنتر داخلی که معمولاً “on-prem” نیز نامیده می‌شوند، به شما این امکان را می‌دهد تا کنترل کاملی بر زیرساخت‌های خود داشته باشید. همچنین استفاده از بستر ابری هم از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه است و هم به آسانی قابل تغییر و افزایش یا کاهش مقیاس توان و ظرفیت جهت پاسخگویی به نیاز‌های شما است.

 داخل یک دیتاسنتر چیست؟

در ساده ترین حالت، دیتاسنتر یک ساختار فیزیکی دارد که سازمان‌ها برای قرار دادن برنامه‌های مهم و اطلاعات خود بر روی آن استفاده می‌کنند. اجزای اصلی طراحی یک دیتاسنتر شامل روترها، سوئیچ‌ها، فایروال‌ها، سیستم‌های ذخیره سازی، سرورها و application-delivery controllers است.

چه کسی به دیتاسنتر نیاز دارد؟

هر مجموعه ای که به تولید و یا استفاده از داده‌ها می‌پردازد، تا حدی به دیتاسنتر نیاز دارد، از آن جمله می‌توان به سازمان‌های دولتی، نهادهای آموزشی، شرکت‌های مخابراتی، موسسات مالی، خرده فروشان در تمام اندازه‌ها، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات آنلاین و شبکه‌های اجتماعی مانند گوگل و فیس بوک اشاره کرد.

چرا دیتاسنترها در حال گسترش هستند؟

به دلیل توسعه و افزایش استفاده از فناوری‌های سازمانی مبتنی بر سرویس‌های ابری و برنامه‌های ویدیویی در سمت مصرف کنندگان، مراکز داده  به سرعت در حال رشد در سراسر جهان هستند. ارائه دهندگان محتوا در اینترنت امروزه در حال افزایش ظرفیت مراکز داده خود هستند تا بتوانند به ارائه برنامه‌های تجاری بیشتری که مستلزم پهنای باند بیشتر نیز هستند، بپردازند.

چه عواملی در مناسب بودن یک دیتاسنتر دخیل هستند؟

غالباً یک مرکز داده مناسب باید طراحی زیرساخت‌های شبکه خوبی داشته باشد. متغیرهایی مانند قابلیت اطمینان شبکه، سرعت و حتی امنیت می‌توانند اطلاعاتی در خصوص پایدار و ایمن بودن شبکه در اختیار شما قرار دهند. همیشه انتخاب یک مرکزداده که دارای ظرفیت فیبر کافی برای پاسخگویی به نیازهای فعلی و آینده باشد، ایده خوبی است.

تفاوت دیتاسنتر با کولوکشن چیست؟

این اصطلاحات گاهی به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما به عبارت صحیح‌تر، دیتاسنتر کولوکیشن حالتی است که یک شرکت ارائه دهنده خدمات دیتاسنتر کل امکانات خود را به یک شرکت دیگر اجاره می‌دهد. از سوی دیگر رک کولوکیشن نیز حالتی است که رک‌های موجود در یک Data Center به‌صورت اجاره در اختیار شرکت‌های متعدد قرار داده می‌شود.

 آینده دیتاسنتر چگونه است؟

دیتاسنتر آینده برای مدیریت موثر چالش‌های جدید پیرامون پهنای باند، امنیت‌، هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل پیشرفته،۵G ، edge computing و موارد دیگر، نیاز به قدرت پردازش بالا هم به‌صورت لوکال و هم در فضای ابری و هم به‌صورت edge خواهند داشت.

دیتاسنتر سازمانی چیست؟

دیتاسنتر سازمانی در حقیقت امکانات اختصاصی یک Data Center است که فقط برای پشتیبانی از یک سازمان واحد استفاده می‌شود. این مرکز داده را می‌توان هم در محل سازمان و هم در خارج از محل سازمان و در سایتی قرار داد که برای اتصال، تامین برق و اهداف امنیتی دیگر انتخاب شده است.

اجزای اصلی یک دیتاسنتر چیست؟

طراحی یک Data Center شامل روترها ،سوئیچ‌ها ،فایروال‌ها ،سیستم‌های ذخیره‌سازی ،سرورها و application delivery controllers است. از آنجا که این اجزاء کل داده‌ها و برنامه‌های مهم تجاری را ذخیره و مدیریت می‌کنند بنابراین امنیت  فاکتور بسیار مهم و کلیدی در طراحی یک دیتاسنتر است.

در صورت خرابی یک دیتاسنتر چه اتفاقی می افتد؟

قطع برق در یک مرکز داده ممکن است بدترین کابوس برای یک کارشناس IT باشد. به‌طور کلی این مسئله معادل خرابی و از دسترس خارج شدن‌، از دست دادن سود تجاری، هزینه‌های اضافی، استرس و زحمت بسیار است. ناگفته پیداست که عواقب قطعی برق یک مرکز داده تا چه حد می‌تواند شدید باشد.

 یک مرکز داده چند سرور دارد؟

به‌طور خلاصه، یک مرکز داده با ظرفیت ۸۵۰ مگاوات می‌تواند در حدود ۶،۳۱۴،۲۵۶ سرور با توان پایین از نوع ۱U و ۱،۷۶۸،۰۰۰ سرور با توان متوسط از نوع ۱U یا ۸۰۳،۶۰۸ سرور با توان بالا از نوع ۵۲U rack را به خدمت گیرد. این اعداد بسته به میزان مصرف هر سرور یا بزرگ بودن رک‌ها کاهش می‌یابد.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.