آشنایی با بدافزار

supermod 18 تیر 1396 ۰ دیدگاه

در یک شبکه کامپیوتری، سرویس‌ها و پروتکل‌های متعددی نصب و پیکربندی می‌شود. در همین راستا، آشنایی با انواع حملات و تهدیدهای شبکه کمک بسیاری برای ایمن‌سازی سیستم‌ها خواهد کرد.

بدافزار

بدافزار یا Malware

بدافزار، به‌معنای نرم‌افزار مخرب است. این نرم‌افزار حاوی انواع ویروس‌ها و نرم‌افزارهای جاسوسی است که بدون این‌که شما متوجه شوید روی کامپیوتر،موبایل یا دیگر وسایل هوشمند اجرا می‌شوند. هکرها از این برنامه‌ها برای دزدیدن اطلاعات شخصی و ارسال اسپم و انجام فعالیت‌های مجرمانه استفاده می‌کنند. هکرها سعی بر این دارند تا کاربران را به کلیک کردن روی لینک‌‌هایی که حاوی نرم‌افزارهای مخرب و جاسوسی است، تشویق کنند. این نرم‌افزارهای مخرب در کامپیوترهایی که نرم‌افزارهای امنیتی در آن‌ها نصب و تنظیم نشده‌اند، اجرا می‌شوند. نصب یک نرم‌افزار ضد بدافزار مانند آنتی ویروس‌ها و فایروال به طور مجزا در یک سیستم‌ها همواره توصیه می‌گردد. همواره به یاد داشته باشید تا از به‌روزترین نسخه‌های برنامه‌ها و نرم افزارهای امنیتی استفاده کنید.

انواع بدافزار

انواع بدافزارها را می‌توان به گروه‌های زیر تقسیم کرد:

ویروس‌

ویروس‌ها توسط برخی از برنامه نویسان مخرب طراحی شده است که ممکن است از کامپیوتر شما برای حمله به سیستم‌های دیگر یا دزدیدن پول و اطلاعات شخصی و … استفاده کنند. گسترش ویروس‌ها عموما از طریق اینترنت است.

تروجان

تروجان‌ها به گونه‌ای تظاهر می‌کنند که در حال انجام کار خاصی هستند ولی در عمل برای هدف دیگری ساخته شده‌اند. ظاهری مثبت اما در باطن هدفی مخرب دارند.

کرم‌

کرم‌ها اصولاً ویروس نیستند. با این وجود تفاوت بین آن‌ها بسیار اندک است و معمولا در اخبار روزمره آن‌ها را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. ویروس‌ها یک کامپیوتر منفرد را آلوده می‌کنند و سعی نمی‌کنند به کامپیوتر دیگری راه پیدا کنند، اما کرم‌ها بسیار شرورترند چرا که سعی می‌کنند به کامپیوترهای دیگر انتقال پیدا کنند (مثلا با اشتراک گذاشتن فایل‌ها به‌وسیله Email یا به‌وسیله‌ی فلاپی دیسک‌ها). کرم‌ها به‌شدت علاقه‌مند هستند که خودشان را در میان یک شبکه گسترش دهند. آن‌ها به‌طور خودکار خودشان را به کامپیوترهای دیگر انتقال می‌دهند. به‌علت این‌که انتقال آن‌ها بین کامپیوترها به طور خودکار انجام می‌پذیرد، سرعت گسترش آن‌ها بسیار سریع‌تر از ویروس‌ها است.

بمب‌های منطقی

بمب منطقی قطعه‌ای کد است که با درج در یک سیستم نرم‌افزاری آن را تبدیل به یک نرم‌افزار مخرب می‌کند. این بدافزار با اجرای نرم‌افزاری که در آن قرار گرفته است، شروع به کار می‌کند و نوع دیگر آن با تنظیماتی که بر روی آن انجام می‌شود در یک تاریخ و زمان خاص شروع به کار می‌کند.

باکتری‌

باکتری‌ها نوعی از بدافزارها هستند که برای فلج کردن کامپیوتر شما طراحی شده‌اند. همان‌گونه که از نام این نوع بدافزار معلوم است، به‌شدت تکثیر پذیر است. یکی از ویژگی‌های باکتری‌ها تغییر شکل دائم است. به‌این صورت که در هر بار تکثیر مادر خود را پاک می‌کنند و با شکل دیگری در کامپیوتر دیگری ظاهر می‌شوند و به این ترتیب امکان شناسایی خود را بسیار دشوار می‌کنند.

بد افزارها

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.