آشنایی با میل سرور

supermod 27 تیر 1396 ۰ دیدگاه

آشنایی با میل سرور و مزایای استفاده از آن. در این مقاله با Mail Server آشنا خواهیم شد.

میل سرور چیست؟

میل سرور نرم‌افزاری است که همانند یک شبکه کامپیوتری عمل کرده و کار اصلی آن تبادل نامه‌های الکترونیکی است. در واقع Mail server دارای امکانات و سرویس‌های خاصی است که برای ارسال میل از یک سرور به سایت‌ها و ایمیل‌های دیگران مورد استفاده قرار می‌گیرد و فقط با کلیک کردن یک دکمه از این فرآیند ارسال داده استفاده می‌کنیم.

میل سرور چیست؟

سرور پست الکترونیکی مثل یک پستچی در یک محله عمل می‌کند و عملکرد آن بدین صورت است که هر ایمیل پس از ارسال از مجموعه‌های سرویس دهنده پست الکترونیک که در آن آدرس گیرنده برای ایمیل مشخص می‌گردد، عبور نموده و به سرور مقصد می‌رسد. این فرایند درست همانند رد و بدل شدن داده در اینترنت است. هر ایمیل به چندین بسته اطلاعاتی تقسیم می‌شود که همه آن‌ها روی یک کامپیوتر مرکزی (ایمیل سرور) که سرویس ایمیل را میزبانی می‌کند، قرار می‎‌گیرند.

 وقتی فرستنده بر روی کلید (Send) کلیک کند، بسته‌های اطلاعاتی از طریق اینترنت به سروری که سرویس ایمیل گیرنده را پشتیبانی می‌کند، ارسال می شود. در این زمان سرور گیرنده به دنبال آدرس ایمیل فرد گیرنده می‌گردد و به محض یافتن آن، ایمیل را در پوشه (inbox) آن منتشر می‌سازد. بدین ترتیب شخص گیرنده ایمیل را همان‌گونه که فرستنده ارسال کرده است، مشاهده می‌کند.

mail server

مزایای استفاده از میل سرور:

  • دسترسی از داخل سازمان و خارج
  • امکان اشتراک‌گذاری تقویم و برنامه‌های روزانه
  • سازگاری با دستگاه‌های موبایل و تبلت‌ها
  • دارای قابلیت و حفاظت‌های امنیتی قوی

اکثر افراد از “ایمیل کلاینت“های (web-based) مثل یاهو میل یا جیمیل استفاده می‌کنند. کسانی که نیاز به فضای بیشتر برای ایمیل‌های خود دارند (مثل بیزینس‌ها)، باید روی سرورهای خودشان حساب کنند. این یعنی آن‌ها باید راهی برای ارسال و دریافت ایمیل‌ها داشته باشند که این خود نیاز به راه‌اندازی میل سرورها را ایجاد می‌کند.

نرم‌افزارهای معروفی برای راه‌اندازی میل سرورها موجود هستند. مثل: QMail ،Postfix ،Microsoft Exchange و Kerio Connect.

این برنامه‌ها مراحل انتقال ایمیل‌ها را در پشت صحنه تسهیل می‌کنند. درواقع تمامی آن سرورهای میانی از چنین نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنند. کسانی که ایمیل‌ها را روی این سرورها ارسال و دریافت می‌کنند، تنها پروسه ارسال و دریافت را می‌بینند.

در نهایت میل سرورها کامپیوترهایی هستند که جا‌به‌جایی فایل‌ها به مقاصد مورد نظر را امکان‌پذیر می‌کنند. در این‌جا، منظور از فایل‌ها، ایمیل‌ها هستند. همان‌طور که به‌سادگی از میل سرورها استفاده می‌کنیم، خیلی خوب است که حداقل طریقه کارکردشان را در حد ابتدایی بدانیم.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.