چرا باید از گوگل ترسید؟

supermod 04 دی 1397 ۰ دیدگاه

چرا باید از گوگل ترسید؟ سؤالی که شاید برای خیلی از افراد منطقی نباشد، اما حقیقت این است که به دلایل زیادی باید از گوگل بترسیم. در این مقاله ۱۰ علت ترس از گوگل را عنوان خواهیم کرد.

گوگل بزرگ‌ترین شرکت یا حتی سودآورترین شرکت در دنیا نیست. اما غول جست‌وجوگر آن بزرگ‌ترین تهدید برای حفظ امنیت و حریم خصوصی افراد است. آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید؟ شرکت گوگل خدمات رایگانی مانند ایمیل، مخزن و تجزیه‌وتحلیل را ارائه می‌دهد. البته این خدمات بد نیستند. درست است که شرکت گوگل از تبلیغات منفی علیه شرکت‌های بزرگ مانند Walmart و فیس‌بوک گریزان است، اما گوگل به‌شدت خطرناک است. با ما همراه باشید تا ببینیم که چرا باید از گوگل ترسید؟

چرا باید از گوگل ترسید؟

۱۰ علت برای ترسیدن از گوگل

۱. مدیرعامل آقای Eric Schmidt فراتر از یک مهندس است

پس از سال ۲۰۰۱ میلادی، گوگل به یک امپراتوری تبدیل شد. به‌منظور درک بهتر نحوه‌ی صعود گوگل به قله‌های انحصاری، باید مدیرعامل این شرکت یعنی آقای اریک اشمیت (Eric Schmidt) را بهتر بشناسیم. اریک اشمیت در واشنگتن آمریکا به‌ دنیا آمد. او در دانشگاه Princeton توانست مدرک مهندسی خود را بگیرد. پیش از پیوستن به شرکت Sun Microsystems اشمیت موفق شد مدرک دکترای خود را از دانشگاه Berkeley بگیرد. 

پس از آن‌که اشمیت وارد گوگل شد، تلاش زیادی جهت نفوذ به سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا داشت! اما چرا؟ خواهیم فهمید.

۲. گوگل از آنچه که تصور می‌کنید، بزرگ‌تر و قدرتمندتر است

 هنگامی‌که نام شرکت شما در گوگل مطرح می‌شود، به ارتفاعات فوق‌العاده‌ای می‌رسید. این اوج گرفتن یک‌شبه نیست. در سال ۱۹۹۸ کاربران روزانه فقط حدود ۵۰۰ هزار مرتبه در گوگل جست‌وجو انجام می‌دادند. اکنون و پس از گذشت ۲۰ سال در گوگل بیش از ۲.۳ میلیون جست‌وجو در دقیقه صورت می‌پذیرد!!!

بدین معنی که گوگل ماهانه بیش از ۱۰۰ میلیارد جست‌وجو را پردازش می‌کند. گوگل برای نمایش بهترین نتیجه در هر جست‌وجو، بیش از ۲۰۰ فاکتور را در نظر می‌گیرد. قدرت اصلی گوگل در سال ۲۰۱۳ شناخته شد. زمانی که گوگل فقط برای ۵ دقیقه از دسترس خارج شد. در همین ۵ دقیقه میزان ترافیک اینترنت در دنیا به میزان ۴۰ درصد کاهش یافت!!

رفته‌رفته نام گوگل بانام “موتور جست‌وجو” مترادف شد و امروزه تمامی کاربران اینترنت از آن برای جست‌وجوی هر چیزی استفاده می‌کنند.

به نظر شما آیا خطرناک نیست که یک شرکت به‌تنهایی بتواند چگونگی دریافت اطلاعات در اینترنت را انجام دهد؟

۳. نابغه‌ای به نام Jared Cohen

شرکت گوگل بسیار جاه‌طلب‌تر از شرکت‌های مبتنی بر تبلیغات است. کمتر شرکتی در دنیا وجود دارد که بتواند فردی مانند Jared Cohen را با این توانایی‌های ویژه استخدام کند. کوهن در سال ۲۰۱۰ میلادی وارد شرکت گوگل شد و توانست توسعه‌ی گوگل را به محافل سیاسی خارجی هدایت کند.

با اضافه شدن کوهن، شرکت گوگل موسسه‌ای با نام ایده‎‌های گوگل (Google Ideas) راه‌اندازی کرد و رهبری آن را به کوهن واگذار کرد. نام این موسسه بعداً به Jigsaw تغییر کرد. هدف از ایجاد این موسسه دریافتن “چالش‌های جهانی و به‌کارگیری راهکارهای فناوری، مقابله با افراط‌گرایی، سانسور آنلاین و حملات سایبری برای حفاظت از دسترسی به اطلاعات” است.

بر اساس گزارش‌های کوهن و اشمیت، شرکت گوگل روشی جدید برای محافظت از اطلاعات شهروندان ارائه می‌دهد. اما آیا واقعاً گوگل به حفاظت از اطلاعات شهروندان اهمیت می‌دهد؟

10 علت برای ترسیدن از گوگل

۴. ارتباط بین گوگل و دولت‌ها

در ژانویه ۲۰۱۰، گوگل اظهار کرد که دیگر نیازی به سانسور نتایج توسط مقامات دولتی ندارد و تصمیم گرفت تا ترافیک جست‌وجو را به سرورهای هنگ‌کنگ هدایت کند و نتایج غیر سانسور را به شهروندان چینی منتقل کند. مطمئناً این اقدام توسط مقامات چینی “غیرقابل‌قبول” تلقی می‌شد.

آیا گوگل با دولت‌ها در جنگ به سر می‌برد؟ بسیاری از رسانه‌ها در سراسر دنیا اختلافات بین گوگل و دولت چین را به تصویر کشیدند. بااین‌حال، رقیب گوگل در چین (Baidu) اعلام کرد که اختلافات بین گوگل و دولت چین بر سر مسائل مالی است. در آن زمان Baidu رهبر بازار در چین بود و حدود ۶۰% از سهم بازار را در مقایسه با ۶۱% سهم گوگل در اختیار داشت. بنابراین گوگل که قادر به رقابت با Baidu نبود، از سیاست‌های نامتعارف برای سرکوب دولت چین استفاده کرد. این اتفاق نقطه‌ای تاریک در سیاست‌های خارجی گوگل است.

۵. نقش گوگل در صنایع دفاع

چرا باید از گوگل ترسید؟

یکی از عناصر پیشرفت گوگل در دولت، آزادی درخواست اطلاعات بود. ایمیل‌ها نشان‌دهنده‌ی انتقال گوگل به صنایع دفاع هستند.

تبادلات صورت گرفته بین اشمیت و همکارانش نشان می‌دهند که آن‌ها با ژنرال «کیت الکساندر» (Keith Alexander) قرار ملاقات‌هایی داشته‌اند. این تبادلات همچنین نشان می‌دهند که مردم از برنامه‌ای به نام “چارچوب امنیت پایدار” بی‌اطلاع هستند.

هدف این برنامه تسهیل به اشتراک‌گذاری اطلاعات بین شرکت‌های سیلیکونی و آژانس‌های وابسته به پنتاگون است. اما سؤال این است که پایگاه صنایع دفاع چیست؟

بر اساس گزارش وزارت امنیت داخلی، پایگاه صنعتی دفاع “مجموعه صنایع جهانی است که تحقیق و توسعه و همچنین طراحی، تولید، تحویل، و نگهداری سیستم‌های سلاح‌های نظامی، زیرسیستم‌‎ها و قطعات را قادر می‌سازد تا الزامات نظامی آمریکا را برآورده کنند.”

۶. تغییر تکنولوژی

گوگل نقش مهمی دربرداشتن مرزها جهت شکوفایی فناوری دارد. گوگل مدعی است که  فناوری ارائه‌شده توسط بخش خصوصی، نیروی محرکه‌ای در کشورهای جهان سوم خواهد بود و بدین ترتیب آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری خصوصی آماده می‌سازد.

انقلاب‌های رسانه‌های اجتماعی در تونس و پس‌ازآن در مصر، خیلی‌ها را در غرب و به‌خصوص در بخش دولتی شگفت‌زده کرد. این امر باعث شد تا شرکت‌هایی مانند گوگل در محافل برتری پیدا کنند.

اگرچه بسیاری از شرکت‌های اینترنتی سعی در ایجاد یک جایگاه در فضای جدید داشتند، اما گوگل قبل از این خود را به‌عنوان بازیگر اصلی معرفی کرده بود.

۷. برادر بزرگ!!!

در سال ۲۰۱۴، شرکت گوگل با پرداخت مبلغ ۳.۲ میلیارد دلار شرکت Nest را خریداری کرد. شرکت Nest محصولات هوشمند تشخیص دما و دود را تولید می‌کند. هدف از انجام این کار به دست آوردن اطلاعات بیان شد.

شرکت گوگل قصد دارد اطلاعات بیشتری از کاربران خود به دست بیاورد. محصولات شرکت Nest هم مردم را به داشتن خانه‌های هوشمند نزدیک می‌کنند. در پشت پرده‌ی این معامله، استفاده‌ی دولت‌ها از فناوری برای جاسوسی است. تلویزیون‌ها و تلفن‌ها می‌توانند به دستگاه‌های شنود تبدیل شوند. مردم از وجود تکنولوژی در خانه‌های خود استقبال می‌کنند، اما نمی‌دانند که خانه‌های هوشمند می‌توانند سود بسیار زیادی برای دولت‌ها داشته باشند.

۸. شرکت خیریه؟

شرکت‌های دیگری هم کار جست‌وجو را انجام می‌دهند. اما گوگل این کار را بهتر انجام می‌دهد. گوگل بزرگ شد چون کارش را درست انجام می‌داد.

بیاید سری به پرونده‌ی «دنیس کوپر» (Dennis Cooper) هنرمند و وبلاگ‌ نویس مشهور بزنیم. وبلاگ ۱۴ ساله‌ی کوپر که حاوی مجموعه‌ای از آثار او بود، به‌یکباره از اینترنت پاک شد. طبق گفته‌ی کوپر، یک روز او سعی می‌کرد که وارد حساب کاربری خود شود، اما به او پیغامی داده می‌شد که حساب او به علت تخطی از شرایط استفاده از خدمات به حالت تعلیق درآمده است.

کوپر نمی‌دانست که چه خطایی مرتکب شده است و پس از تلاش‌های زیاد (صحبت با کارمندان گوگل و گرفتن وکیل) متوجه شد که اصلاً گوگل به درخواست‌های او پاسخ نمی‌داد. تمام کارهای ۱۴ ساله‌ی کوپر ازدست‌رفته بود. هم‌اکنون کوپر به یک نویسنده‌ی جنجالی تبدیل شده است.

دلایل ترس از گوگل چیست؟

اینک این سؤالات مطرح می‌شوند که گوگل چه قدرتی دارد که می‌تواند تمامی محتوای یک نفر را از اینترنت حذف کند؟ در آینده اگر جست‌وجویی علیه منافع گوگل شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا گوگل نتایج جست‌وجو را برای حفاظت از منافع خود تغییر می‌دهد؟

۹. شکل‌گیری آگاهی

چرا باید از گوگل بترسیم؟

شرکت گوگل قوی‌ترین موتور جست‌وجو در دنیاست که توانایی شکل دادن به اطلاعاتی که مردم به دنبال آن‌ها هستند را دارد. یک تغییر کوچک در فهرست تکمیل خودکار می‌تواند تأثیر بسیار بزرگی داشته باشد، چرا که معمولاً کاربران گزینه‌ی اول را انتخاب می‌کنند.

روانشناسی معکوس از طریق ایمیل کاربران یکی از روش‌های گوگل برای استفاده‌ی بیشتر مردم از سرویس‌های گوگل است. اگر از سرویس Gmail استفاده می‌کنید، قطعاً آن را یک سرویس بسیار مثبت و مفید می‌دانید.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که کاربران Gmail عموماً صفحه‌ی آن را به پایین و بالا اسکرول می‌کنند تا چیزی جذاب پیدا کنند. اگر کاربر چیز جذابی در Gmail خود پیدا نکند، ممکن است پس از گذشت چند دقیقه آن را refresh کند.

 

۱۰. آینده گوگل

ممکن است رشد و توسعه‌ی گوگل نگران‌کننده باشد. گوگل یک شرکت خصوصی است که به اقداماتش در راستای منافع خود ادامه خواهد داد. تحقیقات نشان می‌دهند که فقط NSA قابلیت رقابت با مجموعه اطلاعات گوگل را دارد (NSA آژانس امنیت ملی آمریکا است).

افزایش رشد گوگل و همکاری آن با سازمان واشنگتن می‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای ایجاد نگرانی کاربران باشد. علت این است که کاربران نمی‌دانند آیا اطلاعات آن‌ها به نهادهای دولتی منتقل خواهد شد یا خیر؟

چرا باید از گوگل ترسید؟

اشتراک در شبکه های اجتماعی

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.