سرور ابری چیست؟

supermod 08 دی 1397 ۰ دیدگاه

یکی از سرویس‌هایی که می‌توان در بحث میزبانی وب انتخاب کرد، استفاده از سرور ابری است. برای افرادی که قصد دارند از خدمات میزبانی وب استفاده کنند شاید این سؤال به وجود بیاید که سرور ابری چیست؟ سرورهای ابری چه تفاوتی با سرور مجازی و سرور اختصاصی دارند؟ و این‌که سرورهای ابری چه مزایا و معایبی نسبت به دیگر سرورها دارند؟

در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا سرورهای ابری را معرفی کرده و تا حد ممکن به این سؤالات پاسخ دهیم.

سرور ابری چیست؟

سرور ابری چیست؟

سرور ابری یک زیرساخت قدرتمند فیزیکی یا مجازی است که ذخیره‌سازی برنامه‌ها و اطلاعات را پردازش می‌کند. سرورهای ابری توسط نرم‌افزار مجازی‌سازی ایجاد می‌شوند تا یک سرور فیزیکی را به چند سرور مجازی تقسیم کنند.

از برخی جهات، سرورهای ابری همانند سرورهای فیزیکی کار می‌کنند، اما قابلیت‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند. در سرویس‌های ابری، کاربران به‌جای خرید یا اجاره‌ی سرور فیزیکی، فضای سرور مجازی را اجاره می‌کنند.

به‌صورت سنتی دو گزینه برای انتخاب سرویس میزبانی وجود دارد: میزبانی اشتراکی و میزبانی اختصاصی، اما با استفاده از سرورهای ابری می‌توان از میزبانی ابری هم استفاده کرد.

میزبانی اشتراکی

میزبانی اشتراکی گزینه‌ی ارزانی است. در این حالت سرورها بین افراد یا سازمان‌های مختلف به اشتراک گذاشته می‌شوند.

این سرویس برای کسب‌وکارهای کوچک مناسب است. زیرا منابع نسبتاً محدود هستند.

در سرویس میزبانی اشتراکی نقاط ضعفی مانند عدم انعطاف‌پذیری و عدم قابلیت پشتیبانی ترافیک بالا وجود دارد.

در میزبانی اشتراکی درصورت افزایش بازدید سایت و رشد ترافیک، امکان افزایش منابع وجود ندارد و شاید مجبور شوید به سرویسی دیگر مهاجرت کنید. البته سرویس میزبانی سرور مجازی انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به میزبانی اشتراکی دارد. 

میزبانی اشتراکی

میزبانی اختصاصی

سرویس میزبانی اختصاصی یک روش پیشرفته‌تر نسبت به میزبانی اشتراکی است. در این حالت کاربر سرور فیزیکی را به‌طور کامل خریداری می‌کند. بدین معنا که سرور فقط به یک کاربر اختصاص داده می‌شود و با هیچ کاربر دیگری به‌ اشتراک گذاشته نمی‌شود. در برخی موارد یک کاربر ممکن است چندین سرور اختصاصی داشته باشد. در سرویس میزبانی اختصاصی، کنترل و مدیریت سرور در اختیار کاربر خواهد بود. ظرفیت و قدرت پردازش سروری که از طرف کاربر انتخاب می‌شود باید از قبل پیش‌بینی شود تا بتواند پاسخگوی ترافیک سایت باشد. چنانچه سرور برای ترافیک سایت ضعیف باشد، سایت با مشکل مواجه خواهد شد و اگر سرور بیش‌ازحد قوی باشد، کاربر هزینه‌ی بالاتری را برای منابع غیرضروری پرداخت می‌کند.

میزبانی ابری

در سرویس میزبانی ابری کاربر قادر است تا مقیاس منابع را با توجه به نیاز خود کم یا زیاد کند. از ویژگی‌های سرویس میزبانی ابری می‌توان به انعطاف‌پذیری بالا و هزینه‌های پایین آن اشاره کرد. بدین معنا که چنانچه ترافیک سایت افزایش یابد، ظرفیت سرور به‌صورت خودکار بالا خواهد رفت تا بتواند جوابگوی ترافیک واردشده باشد. این افزایش ظرفیت با هزینه‌ی زیادی را به همراه نخواهد داشت.

سرورهای ابری می‌توانند بر روی یک هایپروایزر راه‌اندازی شوند. هایپروایزر ظرفیت سیستم‌عامل را کنترل می‌کند تا در صورت لزوم از آن استفاده شود. برای هر کاربر چندین سرور ابری در دسترس است. این باعث می‌شود که منابع در صورت نیاز به کاربر اختصاص داده شوند و ظرفیتی مازاد در اختیار کاربر قرار بگیرد. هنگامی‌که نیاز رفع شد، ظرفیت به‌صورت خودکار حذف خواهد شد.

میزبانی ابری

در سرویس میزبانی ابری، چنانچه یکی از سرورها با مشکل مواجه شود، سروری دیگر جایگزین آن می‌شود.

مزایای سرورهای ابری

انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری

به هنگام نیاز منابع بیشتر قابل‌دسترسی هستند. برای کاربرانی که در مواقع خاصی به منابع بیشتر نیاز دارند یا افرادی که پیش‌بینی منابع موردنیاز برای آن‌ها دشوار است، این مزیت بسیار ارزشمند است.

کاهش هزینه

هزینه‌های استفاده از سرورهای ابری ثابت است. درصورتی‌که منابع بیشتری موردنیاز باشد، مشتریان فقط برای آنچه در یک‌زمان خاص استفاده می‌کنند هزینه پرداخت می‌کنند. هنگامی‌که دیگر به منابع اضافی نیازی نباشد، هزینه‌ها به حالت قبلی خود برمی‌گردند.

قابلیت اعتماد

سرورهای ابری از قابلیت اعتماد بیشتری نسبت به سرورهای سنتی برخوردار هستند. دلیل این است که چون سرورهای در دسترس زیاد هستند، اگر برای یک سرور مشکلی پیش بیاید، کاربر می‌تواند به سروری دیگر منتقل شود.

اکنون‌که فهمیدیم سرور ابری چیست؟ می‌توانیم آن را با سرور مجازی و سرور اختصاصی مقایسه کرده و مزایا و معایب آن‌ها را نسبت به یکدیگر بسنجیم.

تفاوت سرور ابری و سرور مجازی

همان‌گونه که در مقالات قبلی توضیح دادیم، سرور مجازی یا VPS عبارت است از یک سرور اختصاصی که به چند سرور کوچک‌تر تقسیم‌شده و هرکدام از قسمت‌ها نقش یک سرور مجازی را ایفا می‌کند. سرورهای مجازی عموماً ارزان‌تر از سرورهای ابری هستند. در صورت نیاز می‌توان یک VPS را ریبوت کرد؛ بدون اینکه تأثیری بر روی VPS های دیگر سرور داشته باشد.

از سوی دیگر سرورهای ابری مقیاس‌پذیر هستند و دریک لحظه می‌توانید قدرت سرور را افزایش دهید. کاربران می‌توانند معماری سرور، فایروال و پیاده‌سازی IP را خودشان انجام دهند. هر کاربری می‌تواند سیستم‌عامل خاص خود را انتخاب کند. سرورهای ابری قابلیت افزایش منابع RAM و CPU را به هنگام نیاز دارند.

تفاوت سرور ابری و سرور مجازی

به لحاظ سخت‌افزاری سرور مجازی درون یک سرور اختصاصی قرار دارد، اما سرور ابری ممکن است در چند سرور اختصاصی قرار داشته باشد.

تفاوت سرور ابری و سرور اختصاصی

سرورهای اختصاصی، سرورهای فیزیکی هستند که کاربر تمام سرور را برای وب‌سایت خود در اختیار خواهد داشت. این سرورها بسیار امن بوده و عملکرد بالایی دارند.

کنترل کامل سرور اختصاصی با کاربر بوده و کاربر می‌تواند لحظه‌به‌لحظه وضعیت سرور را مشاهده کند.

از سوی دیگر سرورهای ابری نیازی به خرید زیرساخت‌های فیزیکی ندارند. راه‌اندازی سرور ابری فقط چند دقیقه زمان می‌برد و ایجاد تغییرات بر روی آن نیازمند مدت‌زمان کمتری است.

کلیه‌ی سرویس‌های فناوران شبکه سینداد بر روی رک‌های اختصاصی شرکت در ایران و آمریکا قرار گرفته‌اند که باعث بالا رفتن سطح کیفیت و کارایی می‌شود. جهت تهیه‌ی سرور مجازی و همچنین سرور اختصاصی از سینداد بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.