بهبود امنیت وب سایت

supermod 11 تیر 1396 ۰ دیدگاه

امروزه با پیشرفت روزافزون فناوری و پیچیده‌تر شدن سیتسم‌ها، وابستگی شرکت‌ها و سازمان‌ها به شبکه‌های اینترنتی سبب گردیده تا بهبود امنیت وب سایت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مباحث روز مطرح گردد. پس لازم است تا نکات امنیتی را حتی در مقیاس کوچک برای حفظ اطلاعات و منابع شخصی یا سازمانی رعایت کنیم. در زیر به بررسی چند نکته ساده اما کارآمد در حفظ امنیت سایت خواهیم پرداخت.

نکات اساسی جهت حفظ امنیت وب سایت:

نکته اول

نرم‌افزارها را به‌روز نگه دارید. با دانلود جدیدترین و به‌روز‌ترین بسته‌های آپدیت ویندوز، وردپرس و نسخه آنتی ویروس خود، می‌توانید سیستم یا وب سایت خود را در مقابل هرگونه حمله احتمالی به اندازه کافی نفوذ ناپذیر کنید.

نکته دوم

رمزهای عبور قوی و مطمئن انتخاب کنید. اکنون سال ۲۰۱۸ است و مدت‌ها از عمر وب می‌گذرد و دیگر زمانی نیست که شما رمز عبور خود را از نام همسر، اعداد تابلو یا کلمه (password) انتخاب کنید. جالب است بدانید مردم زمانی که مجبور به انتخاب کلمه عبور برای حساس‌ترین حساب‌های خود هم می‌شوند، تا حدودی سهل‌انگاری کرده و اسامی را انتخاب می‌کنند که آسان کشف می‌شوند. پس یادتان باشد رمزهای عبور قدرتمند و متفاوتی، برای اطلاعات بانکی، ایمیل،  (cPanel) سایت و … انتخاب کنید.

 

بهبود امنیت وب سایت

‏نکته سوم

مجوز و حقوق دسترسی فایل‌های سایت را محدود و قفل کنید. بعضی از برنامه‌ها برای نصب نیاز به تنظیم پرمیشن بر روی عدد ۷۷۷ دارند. اما بیشتر ما فراموش می‌کنیم آن‌ها را به عدد ۷۵۵ یا ۶۴۴ برگردانیم. حتما یادتان باشد بررسی کنید تا اطمینان یابید که دسترسی‌ها برای برنامه‌هایی که ناشناس هستند مسدود شده باشد.

نکته چهارم

به لینک‌ها دقت کنید. برخی از لینک‌ها به سایتی که به نظر می‌رسد ختم نمی‌شوند و کاربر را به آدرس دیگری می‌فرستند. احتمالاً می‌دانید زمانی که بر روی لینک خطرناک کلیک می‌کنید، چه اتفاقی می‌افتد. بنابراین همیشه باید به هرلینکی که آن را در سایت خود قرار می‌دهید اعتماد کامل داشته باشید.

نکته پنجم

برای ارسال ایمیل‌ها حتماً از SSL استفاده کنید.

امنیت وب سایت

نکته ششم

از امنیت میزبان وب سایت خود با اجرای (suPHP) اطمینان حاصل کنید. در حالت معمول فایل‌های (PHP) و اسکریپت‌ها معمولی اجرا می‌شوند و دسترسی به اسکریپت‌ها توسط همه مجاز است، اما با استفاده از (SuPHP)، دسترسی به آن‌ها محدود به کاربران مجاز خواهد بود.

نکته هفتم

میزبانی را برای سایت خود انتخاب کنید که نکات امنیتی را رعایت کند و امکانات امنیتی را پشتیبانی کند.

نکته هشتم

اگر سایت برای شما اهمیت بالایی دارد، پس بهتر است به سمت استفاده از سرور مجازی (VPS) بروید تا بتوانید با آرامش خاطر بیشتری از وب سایت خود استفاده کنید. سرور مجازی به علت جدایی از سایت‌های دیگر، ذاتاً امن‌تر از میزبان‌های معمولی است. شما می‌توانید روی آن فایروال را سفارشی کرده و به‌نصب تدابیر امنیتی دیگر که اکثر میزبان‌ها اجازه استفاده از آن را در هاست‌های معمولی نمی‌دهند، بپردازید.

بهبود امنیت وب سایت

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با ابتدایی‌ترین موارد جهت بهبود امنیت وب سایت آشنا کنیم. با رعایت نکاتی که در بالا گفته شد، به‌راحتی می‌توانید به بهبود امنیت وب سایت خود کمک کنید.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.