ipv6 در Ubuntu

supermod 27 فروردین 1397 ۰ دیدگاه

در این مقاله قصد داریم با کاربردهای ipv6 در Ubuntu آشنا شویم. اما در ابتدا باید با اصطلاح ipv6 آشنا شویم.

ipv6 چییست؟

ipv6 مخفف عبارت internet protocol version 6 بوده که به‌معنی پروتکل اینترنت نسخه ۶ است. ipv6 جدیدترین نسخه پروتکل اینترنت است که ارتباط‌های اینترنتی بر پایه آن شکل می‌گیرد. از ipv6 به‌جای ipv4 استفاده می‌شود. 

IPv4 از فضای آدرسی ۳۲ بیتی استفاده می‌کند. این فضای اجازهٔ آدرس‌دهی حدود ۴ میلیارد آدرس در اینترنت را می‌دهد. با توجه به این‌که امروزه بسیاری از دستگاه‌ها افزون بر کامپیوترها مانند موبایل‌ها، دوربین‌ها و حتی لوازم خانگی به اینترنت متصل می‌شوند، این فضا رو به اتمام است و تاکنون با تمهیداتی مانند NAT سعی در جبران این کمبود داشته‌اند. IPv6 اما از فضای آدرس‌دهی ۱۲۸ بیتی استفاده می‌کند که اجازه داشتن  آدرس‌های یگانه بیشتری را به ما می‌دهد و مشکل فضای آدرسی که هم‌اکنون با آن روبرو هستیم را رفع می‌کند.

کاربردهای ipv6 در Ubuntu

کاربرد ipv6 در Ubuntu

با فرمان زیر می‌توانید وضعیت ipv6 خود را در سیستم‌عامل بررسی کنید:

[ -f /proc/net/if_inet6 ] && echo ‘IPv6 OK’ || echo ‘No IPv6’

در صورتی که (IPV6 OK) دریافت کردید، به این معنی است که سیستم‌عامل شما با IPV6 می‌تواند کار کند.
در مرحله‌ی بعد با فرمان زیر می‌توانید چک کنید که تنظیمات IPV6 به‌درستی انجام شده است یا خیر:

lsmod | grep -qw ipv6 && echo “IPv6 kernel driver loaded and configured.” || echo “IPv6 not configured and/or driver loaded on the system.”

در صورتی که پیغام (IPV6 Kernel driver loaded and configured) را دریافت کردید، یعنی تنظیمات به‌درستی انجام شده و می‌توانید از IPV6 استفاده کنید.

اما اگر پیغام (IPV6 not configured and/or driver loaded on the system) را دریافت کردید، به‌این معنی است که باید IPV6 را فعال کنید. برای این امر از فرمان زیر می‌توانید استفاده کنید:

sudo modprobe ipv6

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.