بررسی سرمایه‌ گذاری در دیتاسنترهای خصوصی

رضا جمالی 02 شهریور 1396 ۰ دیدگاه

امروزه سرمایه‌گذاری در بخش مرکز داده‌های خصوصی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها اولویت کمتری نسبت به سال‌های گذشته دارد. این قسمتی از گزارش موسسه کامپیوتر اکونومیکس است که طی مدت ۲۸ سال گذشته به مطالعات راهبردی و مدیریت استراتژیک در زمینه فناوری اطلاعات مشغول بوده است. در گزارش امسال این موسسه بیش از ۲۰۰ شرکت فعال در حیطه فناوری اطلاعات طی شش ماهه اول سال ۲۰۱۷ مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

بر طبق این گزارش، در حال حاضر دیتاسنترها کمترین اولویت را در لیست مخارج شرکت‌ها دارا هستند و این در حالیست که بیشترین اولویت مربوط به بخش توسعه نرم‌افزارهای کاربردی است و حتی ۵۴‍٪ درصد از شرکت‌کنندگان در این گزارش اقرار کرده‌اند که حتی طی برنامه‌های آتی هزینه‌ی بیشتری برای بخش توسعه نرم‌افزار در نظر خواهند گرفت.

با این حال حدود ۹ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که هزینه‌های بخش دیتاسنتر را نیز افزایش خواهند داد که البته بخش بزرگی از این هزینه‌ها مربوط به گسترش زیرساخت رایانش ابری، ذخیره‌سازی ابری و همچنین نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) بوده است. همچنین نتایج نشان می‌دهند ۳۲ درصد از شرکت‌ها تصمیم دارند هزینه‌های بخش زیرساخت شبکه خود را بیشتر کنند.

یکی دیگر از مشخصه‌هایی که نشان‌دهنده‌ی سقوط اولویت بخش مرکز داده‌هاست، فراتر رفتن هزینه‌های مربوط به بخش تکنولوژی‌های فردی مثل گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها، کاپیوترهای شخصی و … از هزینه‌های بخش مرکز داده‌ها است و این اولین بار از زمان شکل گرفتن شاخه‌ی فناوری اطلاعات است که توسعه زیرساخت‌های مراکز داده کمترین اهمیت را دارا هستند.

البته استفاده از کلمه “سقوط” شاید کمی اغراق آمیز باشد، چون در گزارش مذکور دلیلی وجود ندارد که این روند برای همیشه ادامه داشته باشد. با تمام این احوال می‌توان نتیجه گرفت که هزینه‌ای که در شرکت‌های فناوری اطلاعات برای بخش مراکز داده اختصاص داده می‌شود، هرگز به میزانی که در سال‌های گذشته بود افزایش نخواهد داشت و درآینده نیز اولویت بخش‌های سخت‌افزاری به مرور نزول خواهد کرد.

فناوران شبکه سینداد (دانش بنیان)

سینداد یعنی هدیه‌ی سیمرغ، یا فرزند سیمرغ؛ به عبارتی یعنی خود سیمرغ، با همه ی شگفتی هایش، اما جوانتر و سرزنده تر. و این چیزی است که ما سعی می کنیم در سینداد باشیم. از سال ۱۳۸۵ دانش مان را به صورت خدماتی در حوزه ی هاستینگ، شبکه و تولید نرم افزار در اختیار مشتریان مان قرار داده ایم و به این افتخار می کنیم که تک تک آنها تا به امروز همراه ما مانده اند. باور داریم که سینداد صرفاً یک شرکت نیست، بلکه نوعی باور است به ارائه ی شگفت انگیز از هر چیز.